درمانهای غیر جراحی ارتوپدی

تاثیر PRP در درمان آرتروز زانو

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک مداخله درمانی ساده و کم تهاجمی است که در مراقبت های اولیه برای درمان ضایعات دژنراتیو غضروف مفصلی زانو (استئوآرتریت مفصل زانو) قابل ارائه است و ممکن است درد ناشی از آرتروز را موقتا کاهش دهد.

در این روش درمانی خون محیطی از ورید بازوی فرد گرفته می شود ، سپس سانتریفیوژ شده و جزء پلاسما که حاوی سطوح بالایی از پلاکت است جدا می شود و به داخل مفصل زانو تزریق می شود.

به طور کلی، سیستم های مختلف PRP غلظت های متفاوتی از پلاکت ها را تولید می کنند اینکه غلظت بالاتر پلاکت ها تأثیر بیشتری دارد یا خیر مورد تحقیق است.

با توجه به اینکه غضروف مفصلی سلول زیادی ندارد و جریان خون کمی دارد، این روش نمی تواند منجر به ترمیم غضروف شود.

به دلیل وجود فاکتور های ضد التهابی که در پلاسما و پلاکت ها وجود دارند ، استفاده از این روش می تواند باعث تسکین و کاهش موقت درد بیمار (بین 3 تا 6 ماه) شود و عملکرد فیزیکی فرد را بهبود بخشد.

PRP در چه بیمارانی می تواند موثر باشد ؟

تعیین اینکه آیا PRP می تواند گزینه مناسب، ایمن و موثری برای مدیریت درد ناشی از آرتروز زانو باشد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

این روش در موارد آرتروزهای متوسط به کار می روند، و در بیماران دچار آرتروز شدید و یا مواردی که آرتروز خفیف است نباید استفاده شود.

اثر مثبت چقدر طول می کشد؟

دوام اثر PRP بستگی به عارضه دارد، به طور کلی دوام اثر و اثربخشی مثبت استفاده از PRP برای درمان استئوآرتریت زانو هنوز تایید نشده است و محققان هنوز در حال بررسی این گزینه هستند.

عوارض جانبی:

به نظر می رسد این درمان دارای حداقل عوارض جانبی مرتبط است. با این حال باید به خاطر داشته باشید که به دلیل ماهیت تجربی درمان، ممکن است اثرات نامطلوب پیش بینی نشده ای وجود داشته باشد.

برخی از افراد عوارض جانبی را تجربه کرده اند، اما در اغلب موارد این عوارض غیراختصاصی بوده و از عوارض جانبی سایر تزریق‌ها مهم‌تر نیستند. عارضه جانبی اصلی تزریق PRP درد در ناحیه تزریق و اطراف آن است. شواهد کنونی نشان می‌دهد که این درد به مسکن‌های ساده پاسخ می‌دهد و ممکن است چند روز طول بکشد. در برخی موارد، تزریق می تواند مشکل شما را بدتر کند. همچنین تزریق به مفصل زانو می تواند عوارضی نادری نظیر عفونت موضعی، آسیب عصبی در محل تزریق را به همراه داشته باشد.

بهتر است قبل از PRP دستورالعمل های زیر را رعایت کنید :

• در روز تزریق حداقل یک لیتر آب بنوشید
  • از مصرف داروهایی که بر عملکرد پلاکت تاثیر می گذارند مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید
  • اگر شرایطی دارید که ممکن است بر نتیجه PRP تأثیر بگذارد، مانند تعداد پلاکت کم، اختلالات لخته شدن خون یا تومورهای خونی، به پزشک خود اطلاع دهید.

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی