آسیبهای لیگامانی

سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال : باند ایلیوتیبیال یک نوار لیفی پهن و بلند می باشد که در قسمت خارجی ران از عضله تنسور فاسیا لاتا (tensor fascia lata) شروع شده و در پایین در زیر زانو به سطح خارجی استخوان تیبیا متصل     می شود. باند ایلیوتیببیال از روی سطح خارجی کندیل خارجی استخوان ران عبور می کند.

سندرم ایلیوتیبیال

علت سندروم باند ایلیوتیبیال

حرکاتی که باعث خم و راست شدن زانو می شوند مانند دویدن و دوچرخه سواری، منجر به حرکت عقب و جلو باند ایلیوتیبیال بر روی برجستگی کندیل خارجی استخوان ران می شوند. این حرکات ممکن است بیش از حد تحمل بورس بین باند ایلیوتیبیال و کندیل خارجی استخوان ران بوده، در نتیجه باعث التهاب این بورس می شود و نهایتا موجب درد در این موضع می گردد.

• پرانتزی بودن زانو می تواند احتمال سایش بین باند ایلیوتیبیال و کندیل خارجی استخوان ران را بیشتر کند.
  • بعضی تغییر شکل های کف پا مانند انحراف کف پا به داخل هم ممکن است موجب بروز بیشتر این بیماری شود.
  • ضعیف بودن عضله گلوتئوس مدیوس در ناحیه باسن هم میتواند موجب بروز این عارضه شود. این عضله موجب چرخش ران به خارج میشود. وقتی عضله کارش را خوب انجام ندهد ران به داخل می چرخد و این چرخش موجب سفت شدن باند ایلیوتیبیال بر روی برجستگی کندیل خارجی استخوان ران می شود. این سفتی سایش را بیشتر کرده و موجب بروز علائم می گردد.

با وجود اینکه هر فردی ممکن است مبتلا به سندرم باند ایلیتیبیال شود اما شیوع این بیماری در دونده هایی که مسیر طولانی می دوند بیشتر است. همچنین دویدن در سرازیری و زمین ناهموار نیز می تواند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهد.

سندرم ایلیوتیبیال

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

1. درد در ناحیه خارجی زانو
  2. انتشار درد به ران یا لگن
  3. درد در هنگام دویدن

تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال

بعد از گرفتن شرح حال و معاینه محدوده حرکت زانو، قدرت اندام تحتانی و محل تندرنس توسط پزشک از روش های تصویربرداری زیر استفاده می شود:

1. X-Ray: معمولا یافته غیر طبیعی دیده نمی شود و به منظور رد نمودن سایر بیماری ها انجام می شود.
  2. MRI: معمولا به منظور رد نمودن آسیب های بافت نرم مانند پارگی LCL یا پارگی منیسک خارجی انجام می شود.

نمای MRI T2 تصویر راست التهاب بورس در سندرم ایلیوتیبیال و تصویر چپ زانوی سالم

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

مهمترین اقدامات درمانی عبارتند از:

1. نرمش های کششی بر روی باند ایلیوتیبیال
  2. تقویت عضلات گلوتئال در لگن
  3. استفاده از گرمای موضعی برای کاهش درد
  4. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  5. تزریق کورتیکواستروئید در بورس زیر باند ایلیوتیبیال

تزریق کورتیکواستروئید در بورس زیر باند ایلیوتیبیال

در صورتی که پس از 6 ماه از درمان بهبود حاصل نشد، ممکن است تصمیم به جراحی گرفته شود. در این جراحی قسمتی از باند ایلیوتیبیال که روی کندیل خارجی فمور حرکت می کند برداشته می شود.

درمان جراحی

با ما در لینک زیر برای دیدن دیگر آسیب های لیگامانی کلیک کنید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی فوق تخصص جراحی زانو در رشت

1. با عرض سلام
    من حدود چهار سال پیش در فوتسال با یک بازیگر دیگر زانو به زانو خوردم(زانوی چپم) و درد شدیدی در زانوم پیدا شد تا چند وقت که بازی نکردم اما بعد از چند وقت در بازی فوتسال وقتی می خواستم توپ را بزنم (چون راست پا استم با پای راستم می زدم) و وزن بدنم روی پای چپم می شد پای چپم شل می شد و به زمین می خوردم.
    اما رفته رفته عادت کردم، ولی دردش گم نشد ولی در این چند روز دردش بیشتر از هر وقت شده.
    درد قسمی است که به طرف بیرونی ران پایم شروع(شروع درد یک نقطه مشخص می باشد) و تا زانو ادامه دارد.
    به امید جواب تان هستم