انحرافات زانو

سوالات متداول در مورد جراحی پای پرانتزی (استئوتومی)

جراحی پای پرانتزی استئوتومی در چه ناحیه ای از زانو انجام می شود؟ بیشتر موارد جراحی های استئوتومی در ناحیه پروگزیمال تیبیا (70 %) و به میزان کمتری در دیستال فمور(10-5 %) و در موارد بسیار خاصی در هردو قسمت (double osteotomy) انجام می شوند.

استئوتومی پروگزیمال تیبیا

عمل جراحی پای پرانتزی استئوتومی برای چه کسانی مناسب است ؟

اگر تنها مشکل شما شکل زانو است نیاز به عمل جراحی ندارید. جراحی اصلاح زانوی پرانتزی معمولاً در بیماران جوان و فعال دارای استئوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو انجام می شود. شرایط مناسب بیمار برای این جراحی عبارتند از :

• وزن مناسب
  • سن زیر۶۰ سال
  • بروز درد فقط در یک قسمت زانو باشد
  • درد با ایستادن و فعالیت یا راه رفتن زیاد تشدید شود
  • دامنه ی حرکتی زانو مناسب و حداقل۹۰-۱۰۰درجه باشد
  • خم ماندگی ثابت زانو نداشته باشند
  • عدم وجود بیماری هایی مثل آرتریت روماتوئید یا سایر بیماریهای روماتیسمی.

جراحی اصلاح پای پرانتزی

مزایای جراحی اصلاح پای پرانتزی (استئوتومی) چیست؟

جراحی استئوتومی عوارض و علائم ناشی از زانوی پرانتزی را درمان می کند، پس از انجام عمل استئوتومی و طی دوران نقاهت، هیچ محدودیت فیزیکی برای بیمار ایجاد نمی‌شود و فرد می تواند فعالیت های فیزیکی خود را بدون محدودیت خاصی از سر بگیرد. از مزایای این جراحی می تون به موارد زیر اشاره کرد:

• جلوگیری از تخریب بیشتر غضروف مفصلی
  • اصلاح شکل ظاهری زانو
  • کاهش درد
  • تعویق زمان تعویض کامل مفصل زانو

روشهای کنترل درد بعد از جراحی استئوتومی؟

در داخل بیمارستان از پمپ درد و داروهای تزریقی برای کنترل درد بعد از جراحی استئوتومی استفاده می شود. پس از ترخیص از بیمارستان داروهای مسکن خوراکی تجویز شده توسط پزشک ( شامل داروهای ضدالتهابی خوراکی (NSAIDs)  و مسکن های خوراکی مانند استامینوفن کدئین و اکسی کدون) به مدت یک هفته می توانند در تسکین درد موثر باشند.

حداقل مدت زمان بین دو عمل جراحی استئوتومی چقدر است؟

توصیه می شود حداقل فاصله بین دو عمل جراحی استئوتومی 2 تا 3 ماه باشد

آیا برای اصلاح پای پرانتزی فقط نیاز به استئوتومی تیبیا می باشد؟

در مواردیکه دفورمیتی هم در ناحیه پروگزیمال تیبیا و هم در دیستال فمور باشد توصیه می گردد که استئوتومی مضاعف (double osteotomy) صورت گیرد.

استئوتومی مضاعف (double osteotomy)

آیا می توان جراحی اصلاح زانوی پرانتزی را همزمان در هر دو زانو (استئوتومی دو طرفه) انجام داد؟

بله، در موارد دفورمیتی شدید می توان جراحی اصلاح انحراف هر دو زانو را هم زمان انجام داد، ولی توصیه می شود حتی الامکان خودداری گردد زیرا در صورت جراحی استئوتومی دو طرفه بیمار 3  تا 4 هفته قادر به وزن گذاری اندام تحتانی نمی باشد و این امر می تواند باعث بروز مشکلات فراوان برای بیمار و خانواده گردد.

مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی اصلاح پای پرانتزی؟

مدت بستری شما پس از جراحی یک روز است و این به جهت رفع علایم داروهای بی هوشی و دریافت 24 ساعت آنتی بیوتیک تزریقی است.

آیا پس از جراحی اصلاح پای پرانتزی نیاز به گچ گیری است؟

خیر، معمولا نیازی به گچ گیری ندارند.

زمان راه رفتن و برگشت به فعالیتهای روزمره پس از جراحی اصلاح پای پرانتزی ؟

اگر ضعف نداشته باشید ، روز بعد از عمل می توانید کنار تخت نشسته و پاهایتان را آویزان کنید و با کمک دو عصا زیر بغل یا واکر بدون وزن گذاری روی اندام جراحی شده فرد می تواند راه برود.

بستن زانو بند و بریس پس از جراحی اصلاح پای پرانتزی ؟

پس از جراحی بسته به نوع وسیله فیکساسیون به مدت یک تا سه هفته بریس (زانو بند مخصوص) استفاده می شود.

زمان بازگشت به فعالیتهای ورزشی پس از جراحی اصلاح پای پرانتزی؟

برگشت به فعالیت ورزشی سبک مانند دویدن سبک پس از سه ماه ممکن خواهد بود و ورزش حرفه ای را شش الی نه ماه بعد میتوانید از سرگیرید

چه مدت پس از جرای اصلاح پای پرانتزی باید از عصا استفاده شود؟

برحسب تکنیک جراحی ممکن است یک تا دو ماه عصا نیاز باشد و به مرور جراح به شما اجازه وزن گذاری خواهد داد.

فیزیوتراپی پس از جراحی اصلاح پای پرانتزی ؟

هفته اول پس از جراحی می توانید فیزیوتراپی خود را شروع کنید. تمرینات فیزیوتراپی حدود دو هفته یا یک ماه طول می کشد که بهتراست بیمار در این مدت از عصا به عنوان ساپورت استفاده کند.

دوره نقاهت جراحی پای پرانتزی چه مدت است؟

جراحی استئوتومی اگر از طریق اصولی و با مهارت بالا انجام شود، دوره ی نقاهت کوتاه مدتی دارد و بیمار می تواند بعد از جراحی و مد نظر قرار دادن مراقبت های لازم به انجام فعالیت های روزانه و طبیعی خود بپردازد. بر حسب شغل بیمار، بعضی بیماران می توانند 2 تا 4 هفته بعد از جراحی سر کار بروند ولی در مورد کارهای سنگین تا ۳ ماه مشکل خواهد بود.

بعد از انجام جراحی اصلاح پای پرانتزی (استئوتومی) چه مراقبتهایی باید انجام شود؟

• از استراحت های طولانی مدت و بی حرکتی طولانی اندام خودداری گردد.
  • بلافاصله پس از ازبین رفتن بی حسی اندام ، شروع به حرکت مچ پا و نیز انقباض عضلات ران کنید.
  • در روزهای اول داروهای ضد درد و ضد انعقاد خون که توسط پزشک تجویز شده استفاده شود.
  • در صورت درد مسکن ساده مثل استامینوفن در بیشتر موارد کفایت خواهد کرد.
  • حتی الامکان زانوی شما در وضعیت مستقیم قرار گیرد و جهت کاهش خونریزی و درد مقداری بالاتر از سطح قلب باشد و به منظور کاهش کبودی و خونمردگی در ساق می توانید روی محل جراحی کیسه یخ استفاده کنید.
  • اولین ویزیت شما یک یا دو هفته پس از جراحی است.
  • میتوانید 3 روز پس از جراحی استحمام کنید البته روی زخم نباید خیس شود
  • شما مجازید زانویتان را کاملا خم و راست کنید مگراینکه پزشک جراح شما به دلایلی این اجازه را نداده باشد.
  • تا 6-4 هفته قادر به رانندگی نیستید.

در ادامه ویدئو مربوط به جراحی اصلاح پای پرانتزی ( استئوتومی) و نتایج جراحی را مشاهده می کنید:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

3 دیدگاه

1. سلام .من دهم مهر ۹۹ عمل استئوتومی انجام دادم .بع از دستور دکتر بدون آتل با واکر یا عصا پا رو زمین میام با وزن پنج تا ده کیلو.الان پشت ساق و مچ پا حالت خفگی و گرفتگی رگ دارم ،یه حالت مثل سنگینی پا و خون جمع شدن .دلیل این چی میتونه باشه.من تا چند روز قبل این حالت رو نداشتم .تشکر میکنم

2. خانمی با ۸۳ سال سن این عمل پرانتزی در هر دو پا را همزمان انجام داده و بعد از گذشت ۶ روز هنوز حرکت ندارد و می گوید از ناحیه باسن و ران نمی تواند کنترل کند و هنگامی که اورا بلند می کنند تا با واکر حرکت کند قدم از قدم بر نمی دارد .به نظر شما این عدم تحرک منجر به ایزوله شدن وی نمی شود ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

3. سلام من ۱۰ شهریور ۹۹ عمل استئوتومی و میکروفرکچر پای چپ انجام دادم . الان ۴ ماه و ۱۰ روز گذشته ولی نمی تونم راحت راه برم. موقع راه رفتن لنگش دارم که قبل عمل نداشتم. درد زانو هم مثل قبل عمله. بهتر نشده. لطفا راهنمایی کنید باید چکار کنم