بیماری ازگود اشلاتر

ازگود اشلاتر و درمان (Osgood Schlatters Disease)

درمان ازگود اشلاتر (Osgood-Schlatter Disease)

بیماری ازگود اشلاتر یکی از علل شایع زانو درد ناحیه زیر زانو به خصوص در نوجوانان در حال رشد است. ازگود اشلاتر در میان ورزشکاران ورزش‌های پربرخورد مانند بسکتبال و والیبال  بالاترین شیوع را دارد.

مشخصه اصلی این عارضه التهاب و درد زیر زانو در محل اتصال تاندون کشکک زانو به استخوان درشت‌نی (تیبیا) است. این بیماری غالباً با ایجاد توده‌ای دردناک زیر کاسه زانو همراه است که به ورم کردن و حساسیت ناحیه زیر زانو منجر می‌شود.

ازگود اشلاتر

درمان های غیر جراحی

در اغلب موارد عوارض بیماری ازگود اشلاتر معمولاً در پایان جهش رشد (حدود 14 تا 18 سالگی که رشد استخوان های نوجوان پایان می یابد) خود به خود از بین می رود، تا آن زمان گزینه های درمانی مورد استفاده بر تسکین علائمی مانند درد زانو و از بین بردن تورم متمرکز است.

اقدام‌های درمانی درد زیر زانو ناشی از عارضه ی ازگود شلاتر عبارتند از:

• استراحت دادن به زانو و کاهش فعالیت بدنی بهترین درمان برای درد است.
  • به‌ کار بردن‌ کیسه‌ یخ‌ روی ناحیه دردناک یا استفاده از کمپرس یخ پس از فعالیت بدنی
  • درمان دارویی شامل مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن در صورت‌ نیاز
  • کاهش یا توقف‌ فعالیت های ورزشی: پزشک معالج راهنمایی‌های لازم را در خصوص فعالیت‌های مناسب و ایجاد وقفه در برنامه ورزشی ارائه می‌دهد. برخی بیماران می‌توانند به موازات بهبود علائم در فعالیت‌های کم برخورد مانند شنا یا دوچرخه‌سواری شرکت کنند. در مواردی نیز بیمار باید شرکت در بعضی ورزش‌ها را برای چند ماه متوقف کند تا بدن زمان کافی برای التیام داشته باشد.
  • برای کاهش زانو درد می توان از گرم‌ کردن‌ محل‌ درد با کمپرس‌ گرم‌ استفاده کرد.
  • استفاده از زانوبند یا بستن زانو با یک زانوبند سبک یا باند کشی نیز می تواند درد را کاهش دهد.
  • طب فیزیکی و فیزیوتراپی بصورت انجام نرمش های کششی عضلات چهارسر و همسترینگ در این بیماران مفید است.
زانوبند

درمان جراحی ازگود اشلاتر

در تعداد بسیار کمی از افراد دچار ازگود اشلاتر، ممکن است بیمار حتی پس از متوقف شدن رشد نیز از درد زیر زانو رنج ببرد. علت استمرار درد این است که هنگام جایگزینی غضروف یا استخوان زانو قطعه‌ای استخوان باقی می‌ماند. این تکه استخوان اضافه که در پی‌آمد بیماری ازگود اشلاتر بهبود نیافته در تاندون کشکک زانو باقی می‌ماند، عضله را تحریک می‌کند. همچنین ممکن است این افراد در دوران نوجوانی خود مراقبت های لازم را در مورد زانو انجام نداده و فشارهای زیادی به زانوی خود وارد کرده اند. در معاینه این بیماران مشاهده می شود که برجستگی زیر زانو همچنان باقی مانده است.

Osgood-Schlatter disease

جراحی ازگود اشلاتر معمولاً فقط بر روی بزرگسالان انجام می‌شود، چون این عارضه در نوجوانان معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد و جراحی ممکن است به صفحه رشد آسیب بزند. تکه استخوان اضافه تحریک کننده تاندون در عمل جراحی درآورده می‌شود. زانو پس از بیرون آوردن استخوان عملکرد طبیعی خود را بازمی‌یابد و درد بهبود می‌یابد.

جراحی ازگود اشلاتر

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این جراحی یک عمل زیبایی نیست، بنابراین اگر برآمدگی روی زانو وجود داشته باشد، برجستگی لزوماً در جراحی برداشته نمی‌شود.

پس از جراحی ازگود اشلاتر

• درد بیمار پس از جراحی تقریباً به طور کامل از بین می‌رود، میزان موفقیت عمل در تسکین بیماری و علائم آن بیش از ۹۰ درصد است.
  • پای بیمار تا چند هفته پس از جراحی در گچ است و بیمار باید از چوب زیر بغل استفاده کند.
  • بیمار پس از باز کردن گچ باید تمرین‌ها و حرکت‌های کششی توانبخشی را به صورت روزانه انجام دهد تا زانو قدرت و دامنه حرکتی خود را بازیابد.
  • انتظار می‌رود بیمار پس از انجام جراحی و پیگیری برنامه توانبخشی مناسب بتواند عملکرد کامل و بدون درد زانو را ظرف چند ماه بازیابد.

استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)