مشکلات و بیماری های زانو

همسترینگ – درد پشت زانو به علت آسیب

درد پشت زانو به علت آسیب همسترینگ

عضله همسترینگ یا عضله دو سر استخوان ران شامل سه عضله است که در پشت ران قرار دارند از مفصل زانو عبور کرده و به پایین ساق پا ختم می شوند.

این عضلات شامل عضله

• Biceps Femoris
  • Gracilis
  • Semitendinosus
  • Semimembranosus.

این عضلات کمک می کنند که شما بتوانید زانوی خود را خم کنید و حرکت دهید.

عضلات همسترینگ
عضلات

تاندونیت، التهاب و یا آسیب دیدگی این عضلات معمولا در اثر کشیدگی ایجاد می شود و باعث ایجاد التهاب و درد در ناحیه پشت زانو می شود.

آسیب های همسترینگ می تواند به صورت کشیدگی خفیف عضله باشد که به راحتی درمان می شود، و یا ممکن است بر اثر کشیدگی بیش از حد عضلات و یا فشار و یا ضربه شدیدی به آن ها، عضلات بطور کامل پاره شوند که در این صورت بهبود کامل ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. علاوه بر این در آسیب های شدیدتر همسترینگ تاندون ممکن است کاملا از استخوان جدا شود و یا حتی قسمتی از استخوان را همراه خود بکند که به آن شکستگی کندگی (avulsion) گفته می شود.

علل آسیب عضله همسترینگ

این آسیب دیدگی اغلب در ورزشکارانی که با سرعت بالا می دوند (بیشتر در ورزش هایی مانند دو، فوتبال، بسکتبال) و یا بدون گرم کردن ورزش می کنند دیده می شود. بنابراین، گرم کردن قبل از انجام فعالیتهای ورزشی می تواند تا حد زیادی از این آسیب دیدگی جلوگیری کند. علل مختلف این عارضه عبارتند از:

• عدم انعطاف پذیری و سفتی عضلات
  • ضعف عضلات
  • سابقه آسیب دیدگی قبلی عضله
  • سابقه آسیب اندام تحتانی
  • گرم کردن ناکافی قبل از فعالیت ورزشی
  • خستگی عضلات

علائم

• درد در پشت زانو و ران: آسیب‌های خفیف عضله همسترینگ (درجه 1) همراه با دردی ناگهانی و شدید در پشت زانو و ران هستند و شخص به سختی می‌تواند زانوی خود را خم یا راست کند. آسیب‌های شدیدتر همسترینگ (درجه دو و سه) موجب دردی شدید و مستمر می‌شود که بسیار تیز و تیرکشنده است و با تورم و حساسیت به لمس همراه است.
  • التهاب و تورم
  • کبودی در پشت زانو و ران
  • ضعف عضلانی در پای آسیب دیده

• گرفتن شرح حال و معاینه بیمار
  • MRI می تواند تصویر خوبی از بافت های نرم مانند عضله را نشان دهد و به تایید تشخیص آسیب همسترینگ و شدت آن کمک کند.
  • رادیوگرافی ساده به خصوص در موارد شکستگی کندگی (جدا شدن تکه ازاستخوان همراه تاندون)

روش های درمان

درمان آسیب های خفیف که منجر به پاره شدن عضله نشده اند معمولا استراحت، کمپرس سرد، باندکشی، و فیزیوتراپی توصیه می شود.

درمان جراحی معمولا در موارد پارگی کامل عضله همسترینگ و یا در صورت شکستگی کندگی محل اتصال تاندون همسترینگ به استخوان انجام می شود.

Biceps Femoris Tendon Avulsion

درمان جراحی پارگی همسترینگ
درمان جراحی پارگی

استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی