مشکلات و بیماری های زانو

زانو درد ناشی از سیاتیک و درمان

زانو درد ناشی از سیاتیک

زانو درد ناشی از سیاتیک – یکی از شایع ترین علت های دردهای ارجاعی زانو (به خصوص دردهای پشت زانو) ناشی از سیاتیک است. در این عارضه، تحریک، فشردگی یا گیر افتادگی ریشه های عصبی که از نخاع خارج می شوند. و تا مجاورت زانو انشعاب یافته اند باعث درد زانو می شوند. از آنجاییکه دردی که در زانو احساس می شود مربوط به مشکل در خود زانو نیست و از ناحیه دیگری از بدن می باشد، به عنوان درد ارجاعی شناخته می‌شود.

زانو درد ناشی از سیاتیک - عصب سیاتیک
عصب سیاتیک

علل زانو درد ناشی از سیاتیک

علل مختلفی می توانند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهند. این عوامل عبارتند از:

• فتق یا بیرونی زدگی دیسک بین مهره های کمری
  • تنگی کانال نخاعی کمری
  • تنگی سوراخ بین مهره ای (Intervertebral Foramen) ناشی از اسپوندیلولیستزی، تومور های عصبی . ایجاد استئوفیت (استخوان اضافه) در سوراخ بین مهره ای یا انحراف ستون فقرات
  • مفصل دژنراتیو یا تحلیل‌رونده
  • سندرم پیریفورمیس: عضله پیریفورمیس در ناحیه باسن و در مجاورت عصب سیاتیک قرار دارد. در برخی موارد، عضله پیریفورمیس سفت یا دچار اسپاسم می‌شود. و عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می دهد
  • اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک: مفاصل ساکروایلیاک نقطه اتصال ستون فقرات به لگن هستند. اختلال عملکرد یا التهاب این مفاصل می‌تواند باعث دردی شود. که به باسن، ران‌ها و زانوها انتشار می یابد
  • التهاب عصب به دنبال میلوگرافی یا عمل جراحی و یا تزریق عضلانی در ناحیه باسن می تواند موجب بروز علائم سیاتیک شود
  • چاقی شکمی و افزایش قوس کمری می تواند منجر به افزایش فشار روی شاخه های عصب سیاتیک شود
زانو درد ناشی از سیاتیک - سیاتیک
سیاتیک

علائم اصلی زانو درد ناشی از سیاتیک شامل:

• درد: شایع‌ترین الگوی سیاتیک شامل دردی تیرکشنده که از پشت باسن شروع شده. و به پشت ران، زانو، ساق و گاهی کف پا می رسد.
  • احساس بی‌حسی و خواب رفتگی، گزگز و سوزن سوزن شدن در زانو ، ساق و انگشتان پا
  • ضعف در عضلات ساق و پشت زانو

تشخیص زانو درد ناشی از سیاتیک

• بررسی سابقه پزشکی و معاینه بالینی بیمار. (بررسی محل، مدت، شدت و عواملی که درد بیمار را بدتر یا بهتر می‌کند. سابقه آسیب قبلی، فعالیت‌هایی که احتمال دارد موجب درد زانو و سیاتیک شوند.)
  • نوار عصب و عضله (Electromyography یا EMG) می تواند در بررسی وضعیت ریشه های عصبی نخاع ، عملکرد عصب، فعالیت ماهیچه‌ای یا شناسایی مکان‌های تحت فشار عصبی کمک کند
  • تصویربرداری از جمله اشعه ایکس، ام آر ای
زانو درد ناشی از سیاتیک - سیاتیک نمای MRI
سیاتیک نمای MRI

درمان زانو درد ناشی از سیاتیک

درمان زانو درد ناشی از سیاتیک نیازمند رسیدگی به علل زمینه‌ای هر دوی این مشکلات است. گزینه‌های درمانی بنا به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک معالج توصیه می شود. شامل مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی. فیزیوتراپی، اصلاح شیوه زندگی، حفظ وزن مناسب، مراقبت‌های کایروپراکتیک یا ماساژ درمانی. و در برخی موارد مداخلاتی مانند تزریق یا جراحی باشد.

استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)