مشکلات و بیماری های زانو

علائم و درمان دررفتگی زانو

علائم و درمان دررفتگی زانو

دررفتگی زانو آسیبی است که به ندرت رخ می دهد اما در صورت وقوع بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم درمان مناسب می تواند عوارض جدی بر جای بگذارد. در مفصل زانو استخوان های ساق (تیبیا و فیبولا) توسط لیگامان های صلیبی و طرفی به استخوان ران متصل هستند. در دررفتگی زانو این لیگامان ها پاره شده و استخوان های ساق نسبت به  استخوان ران جابجا می شوند در نتیجه زانو دچار تغییر شکل و ناپایداری می گردد. برای این دررفتگی باید نیروی بسیار زیادی به مفصل زانو وارد شود که معمولا تصادفات رانندگی می توانند منجر به آن شوند.

 

علائم و درمان دررفتگی زانو
تصویر راست: دررفتگی قدامی ، تصویر وسط: دررفتگی خلفی

 

علل:

  1. تصادفات رانندگی
  2. تصادف اتوموبیل با پیاده
  3. افتادن از ارتفاع بلند
  4. آسیب های ورزشی

از ریسک فاکتورهای دررفتگی زانو می توان به چاقی اشاره کرد.

 

علائم:

شایع ترین علائم عبارت است از ورم، تغییر شکل و درد بسیار شدید در زانو. حرکت دادن زانو دردناک می شود و بیمار نمی تواند روی زانوی خود وزن بگذارد. در مواردی که عروق و اعصاب اطراف زانو آسیب ببینند می تواند موجب عدم لمس نبض در پا و همچنین اختلالات حسی و حرکتی در پا گردد.

دررفتگی زانو

رادیوگرافی ساده می تواند دررفتگی زانو را تایید کند. همچنین برای دیدن آسیب های لیگامانی از MRI استفاده می شود. در موارد شک به آسیب عروقی می توان از آنژیوگرافی استفاده نمود.دررفتگی زانو از اورژانس های ارتوپدی می باشد.

نمای رادیوگرافی از دررفتگی زانو

 

درمان:

در رفتگی زانو باید هر چه سریعتر جا اندازی شود. جا اندازی می تواند بسیار دردناک باشد به همین دلیل قبل از آن بی حسی یا بیهوشی انجام می شود. اگر جا اندازی بسته امکان پذیر نبود باید جا اندازی به صورت باز و با استفاده از جراحی انجام شود.

در نیمی از موارد دررفتگی زانو در محل حادثه با حرکت بیمار خود به خود جا می رود.تقریبا در تمامی موارد جراحی آرتروسکوپی، به منظور ترمیم لیگامان ها، پارگی منیسک ها و آسیب غضروفی لازم است.تاخیر در درمان می تواند منجر به آتروفی بافت ها در نتیجه کوتاه شدن لیگامان ها شود. که نه تنها بازسازی را سخت تر می کند همچنین محدوده حرکت زانو را به شدت کاهش می دهد.

همراهان عزیز برای مشاهده دیگر مشکلات و بیماری های زانو کلیک کنید.


دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا