مشکلات ارتوپدی در کودکانمشکلات و بیماری های زانو

به داخل گذاشتن پنجه پاها هنگام راه رفتن (In-toeing gate)

به داخل گذاشتن پنجه پاها هنگام راه رفتن (In-toeing gate):

به داخل گذاشتن پنجه پاها به این معنا است که کودک وقتی راه می رود یا می دود پاها (پنجه پا) به جای اینکه به سمت جلو قرار بگیرند جهتشان به سمت داخل است. والدین وقتی کودک شروع به راه رفتن می کند متوجه چرخش پای او به داخل می شوند.
در اکثر کودکان زیر 8 سال، چرخش به داخل پا خودبخود بهبود می یابد و نیاز به درمان یا جراحی خاصی ندارد.

3 عامل می توانند باعث داخل گذاشتن پنجه پاها در کودک گردند:

  1. چرخش کف پا به داخل (Metatarsus Adductus)
  2. چرخش ساق به داخل (Tibial Torsion)
  3. چرخش ران به داخل (Femoral Anteversion) – (شایعترین عامل)

 

 

عوامل چرخش به داخل پا در کودکان

 

 

چرخش پنجه پا به داخل (Metatarsus Adductus):

این تغییر شکل گرچه از بدو تولد وجود دارد ولی ممکن است تا هنگام راه رفتن، تشخیص داده نشود. Metatarsus Adductus وقتی رخ می دهد که پنجه پای کودک از قسمت میانی تا انگشتان به سمت داخل خم شده باشد. چرخش پنجه به داخل احتمالا به علت فشار داخل رحمی در زمان جنینی ایجاد می شود.گرچه تغییر شکل در تعداد قابل توجهی از این کودکان خودبخود اصلاح می شود ولی با توجه به اینکه این تغییر شکل در تعدادی از بیماران باقی مانده و امکان تشخیص اینکه تغییر شکل در کدامیک از کودکان باقی می ماند وجود ندارد، باید آن را درمان نمود. در مواردی که تغییر شکل خفیف بوده و بطور پاسیو قابل اصلاح است کافیست روزی چند مرتبه توسط والدین بیمار قسمت جلوی پا به داخل کشیده شود و تغییر شکل را اصلاح گردد.

در کودکان زیر 6 ماه که تغییر شکل ( داخل گذاشتن پنجه پاها )شدید بوده و بطور پاسیو اصلاح پذیر نباشد با چند جلسه گچگیری میتوان آن را اصلاح نمود. و اگر نتوان شکل پا را با گچگیری اصلاح نمود باید از عمل جراحی استفاده گردد. در مواردی که کودک کمتر از 4 سال داشته باشد عارضه با آزاد کردن کپسول (Tarsometatarsal)  مفصل های بین استخوان های کف پا و مچ پا اصلاح می گردد. ولی ا گر کودک بزرگتر باشد به کمک استئوتومی قاعده استخوان های کف پا اصلاح می شود.

 

چرخش کف پا به داخل

 

 

چرخش ساق به داخل (Tibial Torsion) :

چرخش ساق به داخل شایع ترین علت in-toeing toe در سنین نوپایی تا 4 سالگی است. عامل ایجاد کننده Tibial torsion چرخش استخوان تیبیا یا درشت نی به داخل به علت فضای محدود درون رحم در زمان جنینی است. بعد از تولد پای نوزاد به تدریج به خارج می چرخد تا در راستای درست خود قرار گیرد. اگر ساق در حالت چرخیده به داخل باقی بماند باعث tibial torsion می شود. چون استخوان درشت نی به سمت داخل چرخیده است مچ و کف پا هم که به آن متصل هستند به سمت داخل کج میشوند و در نتیجه بچه کف پایش را به سمت داخل میگذارد.

درمان

این بیماری معمولا نیاز به درمان ندارد و در اکثر کودکان تا سن 2 سالگی و نهایتا تا قبل از سن مدرسه اصلاح می شود. اگر tibial torsion تا سن 8 سالگی اصلاح نشود، همچنین زاویه چرخش تیبیا به داخل بیش از 15 درجه باشد و باعث اختلال در راه رفتن کودک شود می توان از جراحی استئوتومی برای اصلاح این وضعیت استفاده نمود.

 

Tibial Torsion

 

 

چرخش ران به داخل (Femoral Anteversion) :

آنته ورژن فمور به زاویه بین گردن فمور و تنه آن می گویند که این زاویه در نوزادان طبیعی 40 درجه می باشد و در بالغین به 16 درجه کاهش می یابد. اگر این زاویه افزایش یابد یا نتواند با افزایش سن کاهش یابد موجب افزایش آنته ورژن فمور می شود. به این معنی که گردن استخوان فمور نسبت به تنه استخوان به سمت جلو خم شده و به دنبال این وضعیت بیمار برای قرار گیری بهتر سر فمور در حفره استابولوم استخوان لگن، پای خود را به سمت داخل می چرخاند. چون استخوان ران به داخل چرخیده است، زانو و بدنبال آن ساق، مچ و کف پا هم به طرف داخل میچرخند.

سن بروز این بیماری

چرخش ران به داخل شایع ترین علت in-toeing toe مخصوصا در سنین شروع مدرسه تا نوجوانی می باشد. در این بچه ها هنگام ایستادن کشکک ها (patella) به سمت داخل قرار دارند. همچنین هنگام نشستن روی زمین ساق هایشان را در دو طرف بدن قرار می دهند و به اصطلاح به شکل W می نشینند. که بایستی کودک را از نشستن به این شکل منع نمود.در معاینه فیزیکی حرکات چرخش به داخل مفصل ران به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش و چرخش به خارج کاهش یافته است.

 

تشخیص

برای تشخیص زاویه آنته ورژن می توان از Axial CT scan استفاده کرد.چرخش استخوان ران در اکثر موارد تا سن 8 سالگی اصلاح می شود. اما اگر تا سن 8 سالگی اصلاح نشود، همچنین زاویه آنته ورژن بیشتر از 50 درجه باشد و در راه رفتن کودک اختلال ایجاد کند می توان به کمک جراحی، آنته ورژن فمور را اصلاح نمود.

 

معاینه آنته ورژن فمور
نشستن کودک به شکل W

 

زاویه آنته ورژن فمور

 

چرخش به داخل در آنته ورژن فمور

 

امیدواریم ویدیو بالا برای شما مفید واقع شده باشد.

___________________

دوستان عزیز برای مشاهده مشکلات ارتوپدی در کودکان کلیک کنید.


دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا