سوالات متداول – استئوآرتریت زانو

استئوآرتریت زانو یا آرتروز زانو (OA) عارضه ای پیشرونده است، اما استراتژی های مختلف می تواند به کاهش خطر، کاهش آسیب و مدیریت علائم بیماری کمک کند.

رویکرد درمان آرتروز زانو معمولاً با گذشت زمان و پیشرفت بیماری تغییر می کند. پزشک احتمالاً با درمان های غیر جراحی  شامل توصیه در مورد تغییرات سبک زندگی، کاهش وزن، فیزیوتراپی و ورزش، استفاده از دارو شروع خواهد کرد، با این حال، اگر علائم پیشرفت کند ممکن است لازم باشد به فکر جراحی باشید.

استئوآرتریت زانو

صحبت در مورد علائم، سطح درد و محدودیت های حرکتی با پزشک می تواند به انتخاب بهترین روش درمانی به شما کمک کند.

سوالات متداول در این زمینه معمولا شامل موارد زیر است:

چگونه می توان فشار و استرس بر زانوها را کاهش داد؟

اگرچه در بسیاری موارد استئوارتریت زانو ،در نهایت نیاز به جراحی می باشد، اما تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود علائم کمک کند. با پزشک خود در مورد سبک زندگی و فعالیت های روزانه خود صحبت کنید و بپرسید چه کارهایی می توانید انجام دهید تا از وارد شدن فشار به زانوها جلوگیری کنید.

آیا نیاز به کاهش وزن است؟

زانوها وزن بدن را تحمل می کنند و وزن اضافی استرس بیشتری روی زانوها ایجاد می کند. بنابراین در افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، کاهش وزن کمک موثری در کاهش علائم  استئوآرتریت زانو می کند. علاوه بر این حفظ وزن مناسب بعد از جراحی تعویض مفصل زانو نیز مهم است.

انجام ورزش و یا فیزیوتراپی چقدر مفید است؟

درد و سفتی زانو ممکن است هنگام انجام فعالیت ورزشی ایجاد مشکل کند، اما همچنان ورزش کردن برای مفاصل و سلامت کلی بیمار بسیار مهم است. فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، تقویت و تمرینات عصبی عضلانی می تواند کمک کننده باشد.

پزشک یا فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را پیشنهاد کند که به انعطاف پذیری و تقویت عضلات اطراف زانو و افزایش دامنه حرکتی بیمار کمک می کند. همچنین اگر قرار است جراحی کنید، تقویت عضلات زانو از قبل می تواند مفید باشد.

آیا استفاده از وسایل کمکی مانند زانوبند یا عصا لازم است؟

برخی از وسایل کمکی ممکن است به کاهش درد زانو آرتروز کمک کنند، اما وسایل نامناسب یا استفاده نادرست از آن می‌تواند بیشتر از کمک به شما آسیب برساند. استفاده از هر نوع زانوبند باید با توصیه و تجویز پزشک باشد.

چه داروهایی می توان مصرف کرد؟

داروهایی که می توانند به مدیریت درد کمک کنند عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی (NSAIDs)
  • NSAID های موضعی برای مالیدن روی پوست
  • اپیوئید ها مانند Oxycodone

پزشک می تواند بهترین گزینه را برای شما توصیه کند. به یاد داشته باشید که دستورالعمل ها را دقیقاً دنبال کنید. مصرف بیش از حد هر دارویی می تواند منجر به عوارض جانبی شود. اگر داروی فعلی شما موثر نیست، از پزشک خود بپرسید که آیا جایگزین قوی تری وجود دارد یا خیر.

سایر روش های درمانی استئوآرتریت زانو چه هستند؟

گزینه های دیگری که ممکن است به کاهش التهاب و کاهش درد کمک کنند عبارتند از:

• گرمای موضعی
  • تحریک الکتریکی پوستی (TENS)
  • تزریق اسید هیالورونیک داخل مفصل
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت داخل مفصلی

آیا کشیدن مایع مفصلی کمکی می کند؟

گاهی اوقات، استئوآرتریت زانو می تواند باعث تجمع مایع در زانو شود. در آسپیراسیون مایع مفصلی پزشک این مایع را خارج کند. این روش می تواند درد و تورم را تا حدودی تسکین دهد.

تاثیر تزریق کورتیکواستروئید در استئوآرتریت زانو چیست ؟

کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که پزشک می تواند مستقیماً به مفصل زانو تزریق کند. تزریق کورتیکواستروئید می تواند علائم استئوآرتریت زانو را در بعضی از افراد کاهش دهد، اما تأثیر آنها بسیار کوتاه مدت است و استفاده مکرر و طولانی‌مدت توصیه نمی شود.

آیا تزریق هیالورونیک اسید انتخاب خوبی است؟

تزریق  هیالورونات یا اسید هیالورونیک به زانو می تواند روانکاری و جذب شوک را تقویت کند و در نتیجه باعث کاهش درد و افزایش تحرک می شود. استفاده و یا تاثیر این روش درمانی به میزان پیشرفت عارضه و نظر پزشک معالج بستگی دارد. تزریق هیالورونیک اسید در موارد شدید آرتروز بی فایده است و در موارد متوسط اثر آن حداکثر 6-3 ماه می باشد. نقش درمانی ندارد و فقط نقش تسکینی دارد.

زمان مناسب برای جراحی  چه موقع است؟

پزشک معمولاً جراحی را تنها در صورتی توصیه می کند که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند و حداقل 6 ماه با روش های غیرجراحی بهبودی حاصل نشده باشد.

استئوآرتریت زانو

گزینه های جراحی عبارتند از:

در موارد متوسط : آرتروسکوپی و تمیز کردن مفصل : از طریق برش های کوچک، پزشک غضروف آسیب دیده را برش داده و صاف می کند تا غضروف جدید رشد کند

در موارد شدید : جراحی آرتروپلاستی (تعویض جزئی یا کامل مفصل زانو )

آرتروپلاستی جزئی-UKA

دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان