آسیبهای لیگامانی

بازسازی رباط قدامی جانبی (ALL)

بازسازی رباط قدامی جانبی (ALL)

بازسازی رباط قدامی جانبی (ALL) : امروزه جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) به دلیل درک بهتر آناتومی و پیشرفت‌های فنی در تکنیک‌های جراحی، به طور قابل‌توجهی بهبود یافته است و در اکثر موارد نتایج رضایت‌بخشی را به همراه دارد. علیرغم این پیشرفت‌ها، مشاهده شده است که در برخی از بیماران، پس از جراحی معمول بازسازی ACL ، تا حدودی ناپایداری زانو باقی‌مانده است. به منظور جلوگیری از این عارضه، افزودن تقویت خارج مفصلی (extra-articular augmentation) در جراحی بازسازی ACL اهمیت می یابد.

رباط قدامی جانبی چیست؟

رباط قدامی جانبی یا (ALL) Antero-Lateral Ligament یک رباط در قسمت جانبی و بیرونی زانو، جلوی رباط جانبی فیبولار قرار دارد. مطالعات بیومکانیکی تاثیر هم افزایی ALL با ACL را در ثبات چرخشی زانو ، مقاومت در برابر چرخش داخلی تیبیا و انتقال قدامی تیبیا نشان داده اند.

بازسازی رباط قدامی جانبی (ALL) Antero-Lateral Ligament
رباط قدامی جانبی – (ALL) Antero-Lateral Ligament

 

در اکثر بیماران دچار پارگی رباط صلیبی قدامی، ALL نیز آسیب دیده است. بنابراین، با توجه به نقش رباط قدامی جانبی (ALL) در پایداری چرخشی زانو، استفاده از روش های تقویت یا بازسازی ALL و همچنین anterolateral tenodesis به میزان زیادی به بهبود ناپایداری باقی‌مانده پس از بازسازی ACL کمک می کنند.

بازسازی رباط قدامی جانبی (ALL)
بازسازی همزمان ACL و ALL

 

بازسازی ALL باعث افزایش پایداری به خصوص در روتیشن و در حرکات تک پا در بیمار خواهد شد. بنابراین هنگامی که آسیب رباط صلیبی قدامی وجود داشته باشد، بررسی اینکه آیا لازم است بازسازی ACL با بازسازی رباط قدامی جانبی ALL همزمان نیز انجام شود لازم است.

ALL : نمای MRI
ALL : نمای MRI

 

نتایج مطالعات نشان داده اند که در موارد دچار اختلال در ALL ، بازسازی ترکیبی ACL و ALL در مقایسه با بازسازی ایزوله ACL ، منجر به به نتایج بهتری پس از جراحی بازسازی ACL شده و به طور قابل توجهی پایداری چرخشی زانو را بعد از عمل بهبود می بخشد. علاوه بر این، میزان بازگشت بالاتری به همان سطح از فعالیت ورزشی گزارش شده است.

بازسازی همزمان ACL و ALL
بازسازی همزمان ACL و ALL

اندیکاسیون های بازسازی ALL

به طور کلی افرادی که ACL آنها پاره است و PIVOT TEST مثبت دارند، حتما باید تحت بازسازی رباط قدامی جانبی (ALL) نیز قرار گیرند در غیر این صورت احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی وجود دارد.

از نظر اندیکاسیون های جراحی، بازسازی همزمان ALL  و ACL معمولاً  در موارد زیر توصیه می شود:

  • جراحی رویژن
  • زانوهای دچار آسیب و پارگی ACL با تست pivot-shift درجه بالا
  • پارگی مزمن ACL
  • ترمیم همزمان منیسک و یا pivoting activities
بازسازی همزمان ACL و ALL
بازسازی همزمان ACL و ALL

روش جراحی بهینه ، ویژگی های آناتومیکی، اندیکاسیون مناسب برای جراحی ALL ، انتخاب گرافت ایده آل برای جراحی بازسازیALL  ، محل و زاویه فیکساسیون مواردی هستند که حین جراحی باید مورد توجه پزشک قرار بگیرند.

 

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا