زانو بند طبی

زانوبندهای متناسب با انواع اختلال زانو

اشکال مختلفی از انواع زانوبند زانو موجود هستند که برای بهبود و درمان عوارض و آسیب‌دیدگی‌های مختلف مفصل زانو می توانند استفاده شوند.

انواع مختلف زانوبند

زانوبندهای فشاری

یکی از انواع زانوبند زانو ، زانوبندهای فشاری می باشد که این زانوبندها با توزیع فشار وارد شده بر زانو به استخوان‌های بلندتر و بافت‌های عضلانی اطراف زانو باعث کاهش فشار مستقیم وارد شده بر زانو می شود، علاوه براین با ایجاد گرما و فشار ملایم بر روی زانو در تسکین درد مفصل مؤثر است. موارد کاربرد آن عبارت است از:

• در موارد ناپایداری زانو
  • درمان کشیدگی و جراحات زانو
  • آرتروز مفصل پتلوفمورال
  • ابزاری برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی به خصوص در ورزشکاران
زانوبند فشاری
زانوبند فشاری

زانو بند فنردار

این نوع زانوبند جهت پایداری و ثبات زانو دارای دو فنر جانبی در قسمت داخلی و بیرونی می باشد.

• بعد از کشیدگی و آسیب های زانو که نیاز به بی حرکتی نسبی دارند
  • موارد بورسیت ، تاندونیت و التهاب زانو
  • به منظور پیشگیری ، بهبود آسیب و کاهش فشار و نیروهای نا خواسته روی زانو در ورزشکاران ( ناشی از پرش و یا کشش در حین ورزش )
  • ناپایداری زانو
  • در رفتگی مکرر مفصل زانو
  • بی ثباتی کشکک
  • کندرومالاسی کشکک (نرم شدن غضروف استخوان کشکک)

G2 Brace

• در آسیب های تروماتیک عضلات، رباط ها یا کپسول مفصلی باعث کنترل داخلی و خارجی حرکات مفصل و تسهیل حرکت زانو می شود.
  • در مفصل زانوی مبتلا به آرتروز فشار را از روی کمپارتمان های جانبی زانو برداشته و موجب تسکین درد و التهاب می شود.
  • در زانوی ضربدری فشار به قسمت داخلی زانو وارد می شود و در زانوی پرانتزی برعکس اتفاق می افتد. این نوع زانو بند بر اساس مکانیسم فشار از سه نقطه قابلیت اصلاحی روی انحراف زانوی پرانتزی و ضربدری را دارد.

Knee cage

گاهی در معاینه زانو متوجه ضعف لیگامان ها  و رباط ها می شویم و در واقع زانو ناپایدار است و نیاز به حمایت بیشتر دارد.

یکی دیگر از انواع زانوبند زانو Knee cage می باشد که این نوع زانو بند ضمن حمایت از مفصل زانو از آسیب دیدگی در رباط ها و لیگامان ها جلوگیری می کند و مناسب برای آسیب لیگامانهای MCL , PCL , ACL می باشد، در ایجاد ثبات و کنترل دامنه حرکتی زانو قبل و بعد از جراحی موثر است.

علاوه بر اینها جهت بهبود و کنترل انحرافات زانو نظیر زانوی ضربدری( geno valgum) ، زانوی پرانتزی (geno varum) و عقب زدگی زانو (recurvatum) کاربرد دارد.

Knee cage

بریس بلند (long leg brace) (Knee immobilizer)

موارد استفاده این نوع زانوبند شامل موارد زیر است:

• زانوبند بلند از رباط‌های زانو (تحت جراحی یا بدون جراحی) در موارد کشیدگی، آسیب دیدگی یا رباط های بازسازی شده محافظت می‌کند
  • تثبیت و بی‌حرکتی مفصل زانو پس از درمان جراحی را فراهم می‌کند
  • در موارد بازکردن زود هنگام گچ گیری می تواند ورد استفاده قرار گیرد
  • زانوبند بلند تورم مفصل زانو را کاهش می دهد و هچنین به تسکین دردهای حاد و مزمن ناحیه زانو کمک می کند.

long leg brace

long leg brace

Patellar strap

در موارد کندرومالاسی کشکک زانو، osgood schlatter و التهاب تاندون پتلا (تادونیتکشکک) و زانوی دوندگان مناسب است. فشار را از محل اتصال پتلا به تیبیا برداشته و به جاگیری مناسب کشکک ( پتلا ) کمک می کند. همچنین در ورزش های سنگین یا فعالیتهای با تحرک زیاد، برای پیشگیری از آسیب احتمالی کشکک زانو کاربرد دارد.

Patellar strap

استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)