استئوتومی

دوره نقاهت بعد از جراحی استئوتومی زانو

دوره نقاهت بعد از جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو با هدف اصلاح محور اندام تحتانی انجام می شود. عمل جراحی بسته به پیچیدگی مورد حدود 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

اصلاح محور اندام تحتانی
اصلاح محور اندام تحتانی

جراحی استئوتومی دوره ی نقاهت کوتاه مدتی دارد و پس از جراحی و طی دوران نقاهت، هیچ محدودیت فیزیکی برای بیمار ایجاد نمی‌شود و فرد می تواند فعالیت های فیزیکی خود را بدون محدودیت خاصی از سر بگیرد.

جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو

 

اصلاح محور اندام تحتانی
اصلاح محور اندام تحتانی

به طور معمول، مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی استئوتومی زانو 24 ساعت است که به منظور رفع علایم داروهای بیهوشی و دریافت آنتی بیوتیک تزریقی است.

در 6 هفته اول زانو معمولاً دردناک و متورم است به منظور کاهش تورم می توانید زانو را بالا نگه دارید و از کمپرس یخ استفاده کنید.

بخیه ها پس از 2 هفته برداشته می شوند.

فرد باید از استراحت های طولانی مدت و بی حرکتی طولانی اندام خودداری نماید و بلافاصله پس از ازبین رفتن بی حسی اندام، شروع به حرکت مچ پا و نیز انقباض عضلات ران کند:

  • روز بعد از عمل می تواند کنار تخت نشسته و پاها را آویزان کرده و با کمک دو عصا زیر بغل یا واکر بدون وزن گذاری روی اندام جراحی شده شروع به راه رفتن کند.
  • هفته اول پس از جراحی می توانید فیزیوتراپی خود را شروع کند. تمرینات فیزیوتراپی بسته به شرایط بیمار حدود 5 تا 10 جلسه ، با هدف کسب دامنه حرکت کامل و جلوگیری از تحلیل عضلات اندام تحتانی توصیه می شود.

دامنه حرکت کامل 1 تا 2 هفته پس از جراحی به دست خواهد آمد.

تنها محدودیت پس از جراحی استئوتومی، عدم وزن گذاری به مدت 5 تا 6 هفته است، پس از آن به مرور پزشک به شما اجازه وزن گذاری خواهد داد .

نکته قابل توجه:

بیمارانی که تحت جراحی استئوتومی زانو قرار می گیرند معمولا نیازی به گچ گیری ندارند و در اغلب موارد بنا به توصیه پزشک به مدت یک تا سه هفته پس از جراحی ، بریس (زانو بند مخصوص) استفاده می شود. همچنین برحسب تکنیک جراحی ممکن است یک تا دو ماه عصا نیاز باشد.

استفاده از زانوبند پس از جراحی استئوتومی زانو
استفاده از زانوبند پس از جراحی استئوتومی زانو

 

با توجه به نوع فعالیت شغلی، برخی بیماران می توانند ۲ تا ۴ هفته بعد از انجام جراحی استئوتومی زانو سر کار بروند ولی بهتر است از انجام فعالیت های شغلی سنگین تا ۳ ماه پرهیز شود.

برگشت به فعالیت ورزشی سبک مانند دویدن سبک سه ماه پس از جراحی استئوتومی زانو امکان پذیر است و در مورد برگشت به ورزش حرفه ای بهتر است شش الی نه ماه از جراحی گذشته باشد.

توصیه می شود به مدت 8 هفته پس از جراحی استئوتومی از رانندگی خودداری شود.

جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو

یک جراحی استئوتومی زانو به طور متوسط نتایج خوب تا عالی در 85٪ بیماران پس از 10 سال و بیشتر از آن دارد. نتیجه و میزان رضایتمندی از جراحی به دقت اصلاح و پیشرفت استئوآرتریت در بقیه قسمت های زانو بستگی دارد.

جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو

 

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا