تعویض مفصل زانو

سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو و سن مناسب جراحی

سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو . جراحی تعویض مفصل زانو یک جراحی بسیار رایج به شمار می‌رود. در طی این عمل جراحی یک مفصل فلزی یا همان ایمپلنت جایگزین مفصل آسیب دیده می شود. عمل جراحی تعویض مفصل زانو شامل تعویض کامل و یا تعویض جزئی است:

1. جراحی تعویض کامل مفصل زانو ((TKA) Total Knee Arthroplasty ).: مفصل زانوی آسیب دیده به طور کامل با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود.

سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو
تعویض کامل مفصل زانو

 

2. جراحی تعویض جزئی مفصل زانو یا همی آرتروپلاستی زانو ((U.K.A) Uni compartment knee arthroplasty): در افرادی که دچار ساییدگی در یک قسمت زانو شده اند. و سایر بخش های زانوی آنها سالم است و سن پایینی دارند. فقط بخشی از زانو که آسیب دیده و تخریب شده توسط ایمپلنت جایگزین می شود. و قسمت های سالم مفصل که در طول زمان قابل استفاده هستند حفظ می شوند. تعویض مفصل جزئی زانو به اصلاح شکل اندام تحتانی و دامنه حرکت زانوی بیمار کمک می کند.

سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو
تعویض جزئی مفصل زانو-U.K.A

 

سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو

سوالی که اغلب پرسیده می شود این است که سن مناسب جراحی تعویض مفصل زانو چه سنی است؟

به طورکلی محدودیت سنی برای جراحی تعویض مفصل زانو وجود ندارد. شرایط هر فرد در هر سنی متفاوت است. بنابراین نمی‌توان برای همه بیماران یک نسخه را تجویز کرد. برخی از بیماران مجبور هستند که در سن پایین مفصل زانوی خود را تعویض کنند. و برخی دیگر تا قبل از حدود 80 سالگی نیازی به این عمل جراحی پیدا نخواهند کرد.

در واقع سن تنها یکی از فاکتورهایی است که یک فرد را واجد شرایط جراحی تعویض مفصل زانو می‌کند. به غیر از سن، فاکتورهای دیگری مانند میزان درد، ناتوانی فرد در انجام امور روزمره، سلامت عمومی فرد مانند مشکل قلبی، دیابت نیز باید در نظر گرفته شود.

پیشرفت تکنیک های جراحی، تکامل مهندسی ساخت پروتزها و پیشرفته تر شدن تکنیک های بازتوانی باعث شده که امروزه محدودیت سنی برای این عمل مطرح نباشد. و بر اساس ماهیت بیماری و شدت آن تصمیم به تعویض یا عدم تعویض مفصل زانو گرفته می شود.

نکات جراحی تعویض مفصل زانو

دوام پروتزهای زانو بین 25-15 سال می باشد. بیماری استئوآرتریت اصلی‌ترین دلیل تعویض مفصل زانو است. در نتیجه افراد مسن‌تر بیشتر به دلیل آرتروز به تعویض مفصل زانو نیاز پیدا می‌کنند. اما امکان بروز این بیماری و یا سایر مشکلات زانو در افراد جوان‌تر نیز وجود دارد. و ممکن است به تعویض مفصل زانو نیاز داشته باشند.

به طور میانگین رایج‌ترین سن جراحی تعویض کامل مفصل زانو سن 60- 65 سالگی گزارش شده است. معمولا در افراد زیر 50 سال تا حد ممکن از دارودرمانی و فیزیوتراپی و یا تعویض جزئی مفصل زانو استفاده می شود.

باید توجه داشت که هیچ عمل جراحی نمی تواند فاقد خطر باشد. و این خطرات در سنین بالاتر و دارای مشکلات طبی افزایش می یابد. با این وجود در صورتیکه آمادگی های قبل از عمل به صورت صحیح صورت بگیرد. و عمل جراحی توسط ارتوپد ماهر انجام گردد. حتی در بیماران بالای ۸۰ سال و با سابقه بیماری های قلبی، ریوی و یا دیابت کنترل شده، قابل انجام وکاملا موفق است.

در جراحی تعویض مفصل جزئی زانو (U.K.A) معمولا بیماران در سن 60-35 سال با وزن مناسب کاندید این جراحی می باشند.

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا