معاینات تخصصی

تست های ارزیابی پارگی منیسک

یکی از شایعترین آسیب های زانو آسیب منیسک زانو می باشد.

علائم آسیب منیسک زانو عبارتند از:

• درد در قسمت مدیال ، لترال یا پشت زانو
  • تورم و افیوژن زانو
  • قفل شدن زانو به ویژه در حالت خم شدن
  • خالی کردن زانو
  • عدم توانایی در کشیدن یا خم کردن کامل مفصل زانو
پارگی منیسک

اولین گام در تشخیص پارگی های منیسک بررسی شرح حال، معاینه فیزیکی و بکارگیری تست های تشخیصی بالینی می باشد. علاوه بر این، MRI رایج ترین روش در تشخیص ضایعات منیسک زانو است که دقت تشخیصی بالایی دارد.

تست های ارزیابی مینیسک به پزشک در تشخیص اینکه کدام مینیسک پاره شده است، چقدر آسیب دیده است و چه درمانی توصیه می‌شود کمک می کنند. تست های تشخیصی پارگی منیسک عبارتند از:

تست تندرنس خط مفصلی (Joint Line Tenderness):

حساس ترین تست برای بررسی پارگی و آسیب منیسک زانو بررسی وجود تندرنس موضعی در خط مفصلی می باشد. برای انجام این تست پزشک زانو را از سمت مدیال یا لترال در خط مفصلی بین فمور و کندیل‌های تیبیا لمس می کند، وجود درد در لمس یک نشانه پارگی منیسک تلقی می‌شود.

تست تندرنس خط مفصلی

تست مک موری (McMurray test) :

تست مک موری معمولاً یکی از اولین اقداماتی است که پزشک برای تشخیص پارگی منیسک زانو از آن استفاده می کند. مثبت بودن تست مک‌موری تا حد زیادی تاییدکننده پارگی منیسک می باشد.

برای انجام این معاینه بالینی، بیمار به پشت بر روی تخت دراز می کشد. پزشک ابتدا زانوی بیمار را خم کرده، با یک دست زانو را گرفته و با دست دیگر کف پای بیمار را به سمت خارج می چرخاند و سپس به آرامی زانوی بیمار را صاف می کند. اگر در حین صاف شدن زانو صدای کلیک یا درد ناگهانی در زانو ایجاد شده تست یا آزمایش مثبت تلقی می شود.

البته باید توجه داشت تست مک موری مثبت همیشه نشانه آسیب منیسک نیست و همه آسیب های منیسک تست مک موری مثبت ندارند.

McMurray test

McMurray test

Apley test یا آزمون ساییدگی زانو:

در این تست بیمار به شکم می خوابد و زانو 90 درجه خم می شود. پزشک با قرار دادن محکم زانو یا دست خود روی بالا خلف ران بیمار، ران را ثابت می کند، سپس پا را گرفته و حین چرخاندن تیبیا به داخل و خارج یک نیروی فشارنده به سمت پایین وارد می کند. درد در هنگام فشار دادن یافته مثبت پاره شدن منیسک زانو تلقی می شود.

apley-test

Thessaly test :

بیماران مشکوک به پارگی منیسک ، ناراحتی در خط مفصل داخلی یا جانبی را تجربه می کنند و ممکن است احساس قفل شدن یا گرفتگی داشته باشند . این تست ابزاری سریع و ساده برای معاینه فیزیکی افراد دچار آسیب‌های حاد زانو محسوب می‌شود و ثابت شده که دقت این آزمون نسبت به آزمون مک‌موری و یافتن تندرنس در خط مفصلی بیشتر است.

برای انجام این تست پزشک دست‌های بیمار را در وضعیت کشیده در حالی که ایستاده و کف پای خود را روی زمین گذاشته، می گیرد و از وی می خواهد که زانویش را 20 درجه خم کند و 3 بار چرخش به داخل و خارج را انجام دهد.

Thessaly test

Thessaly test

استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)