جراحی ها

جراحی های ترمیمی زانو

جراحی های ترمیمی زانو

اعمال جراحی های ترمیمی زانو با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر به مفصل زانو و یا جلوگیری از عوارض جدی آن انجام می شوند. جراحی های ترمیمی اطراف زانو می توانند شامل طیف وسیعی از عمل های جراحی شامل موارد زیر باشند:

جراحی ترمیم (Repair ) تاندون یا بافت

به عنوان مثال برخی از پارگی های منیسک را می توان با بخیه زدن قطعات پاره شده با هم ترمیم کرد. میزان موفقیت ترمیم پارگی بستگی به نوع پارگی و همچنین وضعیت کلی منیسک آسیب دیده دارد.

جراحی ترمیمی تاندوم

 

جراحی ترمیمی بازسازی (reconstruction)

 در این جراحی از بافت های دیگر برای بازسازی نقش رباط و یا نسج پاره شده استفاده می شود، مثلا بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) یا بازسازی رباط صلیبی خلفی (PCL)

جراحی بازسازی رباط صلیبی
جراحی بازسازی رباط صلیبی

 

گرافت مورد استفاده در بازسازی رباط صلیبی
گرافت مورد استفاده در بازسازی رباط صلیبی

جراحی ترمیم عدم جوش خوردگی شکستگی ها ( non-unions )

در مواردی که درمان غیرجراحی منجر به جوش خوردن استخوان نشود و یا در موارد شکستگی شدید، ممکن است عمل جراحی لازم باشد. بسته به نوع شکستگی انواع مختلف روشهای جراحی را می‌توان برای درمان عدم جوش خوردگی استفاده کرد.

 

جراحی ترمیم بد جوش خوردگی استخوان (malunions) :

بد جوش خوردن استخوان شرایطی است که در آن قطعات شکسته شده کاملا به یکدیگر جوش خورده اند ولی نه در وضعیت مطلوب. این مشکل وقتی بوجود می آید که شکستگی به درستی جااندازی نشده و یا جااندازی شده ولی مجددا جابجا شده است. بد جوش خوردن شکستگی های اطراف زانو یا سطح مفصلی زانو ممکن است موجب تغییر شکل و یا کوتاه شدن استخوان شود و یا در دراز مدت منجر به بروز استئوآرتریت و ساییدگی مفصل شود. در جراحی ترمیم بد جوش خوردگی های شدید، پزشک حین عمل جراحی محل بد جوش خوردگی را مجددا می شکند و بعد از قرار دادن قطعات شکسته شده در وضعیت مناسب آنها را توسط پیچ، پلاک یا نیل به یکدیگر فیکس می کند.

جراحی های ترمیمی زانو

جراحی ترمیم عصب (Nerve repair)

شایع ترین علل آسیب های اعصاب محیطی زانو عبارتند از : ضربه مستقیم ، پاره شدن عصب به علت نوک تیز استخوان شکسته شده ، له شدن عصب بر اثر گیر کردن بین قطعات شکسته شده استخوان، فشار به عصب یا کشیده شده شدید آن بر اثر جابجا شدن استخوان ها و یا بدنبال دررفتگی مفصلی، فشار به عصب به علت سندرم کمپارتمان، آسیب عصب بر اثر چسبندگی در بافت های اطراف آن (چسبندگی ناشی از شکستگی و یا عمل جراحی). بسیاری از این آسیب ها بعد از گذشت مدتی خودبه خود خوب می شوند ولی در مواردی که آسیب عصب همراه با پارگی یا زخم باشد ، عمل جراحی ترمیمی لازم است.

 

جراحی ترمیم عروق (Vascular repair) اطراف زانو

عروق اطراف زانو ممکن است به دلایل متعددی مانند ضربه شدید اولیه، پاره شدن بر اثر لبه تیز استخوان شکسته شده، هماتوم اطراف شکستگی و یا سندرم کمپارتمان آسیب ببینند. در موارد علائم شدید عروقی (هماتوم نبض دار، خونریزی شدید، ایسکمی حاد اندام) جراحی ترمیمی عروق آسیب دیده به صورت اورژانس لازم است. در برخی موارد نیاز است جراحی توسط تیمی از جراحان شامل جراح ارتوپد و جراح عروق و جراح پلاستیک صورت گیرد.

 

جراحی های ترمیمی زانو

جراحی پیوند پوست و نسج نرم اطراف مفصل زانو

با استفاده از گرفت پوستی  و انواع فلپ ها خصوصا در حوادث و تصادفات و در پی شکستگی های باز و وجود آسیب های وسیع نسج نرم  اطراف زانو کاربرد دارد

 

جراحی ترمیم استخوان به روش ترانسپورت استخوان (Bone transport)

در مواقعی که نقصی در استخوان به علت تروما ، شکستگی ها ، عفونت و یا جراحی هایی مثل جراحی تومور و برداشتن قسمتی از استخوان به وجود می آید، پزشک جراح با استفاده از ترانسپورت قطعه استخوانی محل نقص استخوانی را پر کرده و باعث بازسازی استخوان  می شود.

 

جراحی ترمیم استخوان به روش ترانسپورت استخوان

در این مطلب با جراحی های ترمیمی زانو آشنا شدیم. می‌توانید در این باره نظر یا مشکل خود را برای ما کامنت کنید. همچنین درباره‌ی شل شدن (LOOSENING) مفصل مصنوعی زانو بیشتر بخوانید.

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا