معاینات تخصصی

تست های ارزیابی آسیب های لیگامان های جانبی زانو

یکی از شایعترین آسیب های لیگامانی زانو مربوط به آسیب های لیگامان  های جانبی زانو یعنی لیگمان های جانبی داخلی و خارجی زانو می باشد.

علائم آسیب شامل درد در ناحیه آسیب، تورم و تندرنس در ناحیه آسیب دیده می باشد.

ما در ادامه به بررسی این آسیب ها و تست های ارزیابی لیگمان های جانبی زانو میپردازیم.

مراحل تشخیص آسیب های لیگامان های جانبی زانو:

پس از گرفتن شرح حال دقیق شامل مکانیسم ایجاد آسیب وعلائم ایجاد شده،  نوبت به معاینه توسط پزشک متخصص می رسد.

یکی از تست های کمک کننده در این آسیب والگوس و واروس استرس تست می باشند.

در موارد کشیدگی رباط جانبی، درد در کناره های زانو و روی لیگامان آسیب دیده احساس می شود.

این درد منتشر بوده و برعکس درد منیسک است که در محدوده کوچکی متمرکز است.

درد با فشار موضعی بر روی رباط بیشتر می شود و در هنگام معاینه وقتی پزشک با مانور خاصی رباط را تحت کشش قرار می دهد شدت درد بیشتر می شود.

برای تشخیص دقیق تر پزشک می تواند از رادیولوژی تحت استرس والگوس/ واروس و همچنین MRI کمک بگیرد.

تست های واروس ووالگوس استرس:

برای انجام این تست بیمار به پشت می خوابد، ابتدا واروس و والگوس تست در اکستانسیون زانو انجام می گیرد.

اگر در اکستانسیون کامل، زانو در سمت مدیال یا لترال باز شود به معنای پارگی همزمان کپسول مفصلی

و رباط های صلیبی علاوه بر MCL و LCL می باشد.

• برای معاینه اختصاصی MCL، والگوس استرس تست انجام می شود که یک دست روی قسمت لترال زانو و دست دیگر مچ پارا نگه می دارد و یک والگوس استرس به زانو با 30 درجه فلکشن، وارد می شود.

• برای معاینه اختصاصی LCL، واروس استرس انجام می شود که یک دست روی مدیال زانو و دست دیگر هم مچ پا را نگه می دارد و به زانو با 30 درجه فلکشن در راستای واروس استرس وارد می شود.

در صورت باز شدن فضای مفصلی و  حرکت بیش از اندازه یا نبود یک Firm end Point ، تست مثبت در نظر گرفته می شود و موید یک پارگی لیگامان داخلی جانبی (MCL) یا پارگی لیگامان خارجی جانبی (LCL) می باشد.

واروس و والگوس استرس تست

دانشجویان و علاقه مندان عزیز برای مشاهده تست های ارزیابی دیگر کلیک کنید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت