درمان های غیر جراحی

زانوبند برای آرتروز زانو

زانوبند برای آرتروز زانو

زانوبند برای آرتروز زانو : مقاله ای مهم در خصوص زانوبند برای آرتروز زانو که مطالعه آن بسیار برای شما توصیه میشود : زانوبندها می توانند با انتقال نیرو از بخش بیشتر آسیب دیده مفصل زانو به بخش کمتر آسیب دیده از درد زانوی بیمار کم کنند. همچنین به کمک زانوبند، توانایی بیمار در انجام فعالیت های روزانه بهبود می یابد.

 

زانوبند unloader (کاهنده فشار)

 

در استئوآرتریت زانو (آرتروز زانو) غضروف های مفصلی زانو به تدریج فرسوده می شوند. در این حالت استخوانهای مفصل در تماس مستقیم با هم قرار می گیرند و در نبود لغزندگی و ضربه گیری مناسب توسط غضروف ها، سایش استخوانها روی هم موجب درد، تورم و کاهش توانایی حرکت می شود.در موارد زیادی از بیماران آرتروز زانو، یک طرف مفصل بیشتر از سمت دیگر آسیب می بیند. این آسیب یک طرفه باعث انحراف راستای زانو و ایجاد پای پرانتزی می شود.

 

آسیب یک طرفه غضروف مفصل زانو و کاهش فضای بین مفصلی باعث انحراف زانو شده

 

انحراف زانو باعث افزایش فشار روی بخش آسیب دیده زانو شده و علائم بیماری را تشدید می کند. زانوبندهایی که در استئوآرتریت زانو استفاده می شوند، فشار را در قسمت آسیب دیده مفصل تا حدی کاهش می دهند.

 

استفاده از زانوبندهای unloader (کاهنده فشار) می تواند با کاهش فشار از روی قسمت بیشتر آسیب دیده مفصل زانو به کاهش علائم بیمار کمک کند.

 

از مشکلات استفاده از زانوبند تحریک پوست اطراف زانو و کاهش دامنه حرکت مفصل زانو در هنگام استفاده می باشد. همچنین استفاده از زانوبند در برخی از بیماران به کاهش درد زانو کمکی نمی کند.درمان قطعی آرتروز زانو، آرتروپلاستی یا جراحی تعویض مفصل زانو بوده و در برخی از بیمارانی که انحراف مفصل زانو دارند برای عقب انداختن جراحی تعویض مفصل می توان از جراحی استئوتومی استفاده نمود.

استفاده از روش های غیر جراحی مانند زانوبند می تواند در برخی از بیماران علائم بیماری را کاهش دهد و به بیمار در انجام فعالیت های روزانه کمک کند.

روش های غیر جراحی دیگر در درمان استئوآرتریت زانو عبارتند از:

  1. تغییر شرایط زندگی مانند پرهیز از نشستن چهار زانو، دو زانو و بالا پایین رفتن از پله ها
  2. کاهش وزن در صورت چاقی بیمار
  3. استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)
  4. فیزیوتراپی به منظور تقویت عضلات اطراف مفصل زانو
  5. تزریق هیالورونیک اسید به داخل مفصل زانو
  6. تزریق کورتیکواستروئید به داخل مفصل زانو

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا