درمان های غیر جراحی

فواید فیزیوتراپی قبل از جراحی بازسازی رباط صلیبی

آسیب‌ رباط صلیبی قدامی (ACL) معمولا زمانی رخ می‌ دهند که شخص در حال دویدن یا پریدن ناگهان سرعت خود را کاهش داده و تغییر مسیر می‌ دهد یا به نحوی می‌ چرخد که باعث چرخش یا خم شدن زانو به یک طرف می‌ شود.

مکانیسم آسیب رباط صلیبی قدامی یا ACL
مکانیسم آسیب رباط صلیبی قدامی یا ACL

افراد با پارگی حاد ACL معمولا با درد شدید ، تورم، محدودیت حرکتی و عدم توانایی وزن گذاری روی اندام مراجعه می کنند.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی در مواردی که سن بیمار بالای 60 سال باشد به صورت غیر جراحی بوده و همچنین در موارد پارگی ناکامل ACL ممکن است که با استراحت و بازتوانی بهبود یابد.

اما در موارد زیر بیمار نیاز به جراحی دارد:

  1. افراد جان که بعد از دوره بازتوانی اولیه (6-4 هفته) هنوز در زانو ناپایداری دارند.
  2. آسیب همزمان ACL و منسیک
  3. آسیب همزمان چند رباط زانو
جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی که به صورت آرتروسکوپی انجام می شود
جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی که به صورت آرتروسکوپی انجام می شود

 

اندازه گیری دامنه حرکت زانو
اندازه گیری دامنه حرکت زانو

 

فیزیوتراپی قبل از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

جراحی بازسازی ACL معمولا بلافاصله پس از آسیب ACL انجام نمی ‌شود. زیرا می‌تواند باعث ایجاد بافت اسکار (آرتروفیبروز) بیش از حد و در نتیجه محدودیت حرکات زانو پس از جراحی گردد.

آرتروفیبروز ایجاد شده در مفصل زانو
آرتروفیبروز ایجاد شده در مفصل زانو

در بیشتر موارد جراحی باید تا زمانی که تورم از بین رفته و فرد می‌ تواند زانوی خود را به طور کامل و بدون مشکل خم و راست کند به تأخیر بیفتد. در مدت زمان بین ایجاد آسیب تا جراحی بسیاری از جراحان یک دوره بازتوانی یا فیزیوتراپی را جهت کاهش درد و تورم، بهبود دامنه ‌ی حرکتی زانو و افزایش قدرت عضلات ران، زانو و لگن توصیه می‌ کنند.

مهمترین هدف از انجام فیزیوتراپی قبل از جراحی بازسازی ACL رسیدن به حداکثر دامنه حرکت، حداکثر قدرت عضلات اطراف زانو قبل از جراحی بوده، تا بیمار برای انجام جراحی بازسازی ACL آماده گردد و پس از جراحی نیز به بهترین نتیجه ممکن از درمان برسد.

تحقیقات نشان داده اند که انجام فیزیوتراپی قبل از جراحی می تواند به بازتوانی سریعتر و بهتر زانو پس از جراحی بازسازی ACL کمک کند.

مقاله ای که در مجله پزشکی ورزشی آمریکا در سال 2016 منتشر شده، روی تاثیر دراز مدت فیزیوتراپی قبل از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی تحقیقی انجام داده است. در این تحقیق بیمارانی که قبل از جراحی فیزیوتراپی انجام داده اند نسبت به بیمارانی که قبل از جراحی فیزیوتراپی انجام نداده اند سریعتر توانسته اند فعالیت های ورزشی خود را شروع کنند.

همچنین 2 سال پس از انجام جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی نیز مفصل زانوی بیمارانی که قبل از جراحی فیزیوتراپی انجام داده اند، از کارکرد بهتری برخوردار بوده است.

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا