چهارسر ران

التهاب تاندون چهارسر ران ( تاندونیت کوادری سپس)

التهاب تاندون چهارسر ران

التهاب تاندون چهارسر ران ، تاندونیت کوادری سپس عبارت است از التهاب تاندون عضله چهارسر ران که با پارگی‌های میکروسکوپی همراه می باشد. استفاده بیش از حد و فشار مضاعف بر ساختار زانو باعث کشیدگی، تحریک و یا آسیب تاندون و عضله چهار سر ران می شود.

این عارضه یکی از علل درد بالای زانو به خصوص در ورزشکاران (دوندگان و یا ورزش هایی نظیر فوتبال و والیبال) است و بیشتر در سنین بین 30 تا 50 سال بروز می کند.

علل التهاب تاندون چهارسر ران

وارد شدن مکرر نیروهای بیش از حد تحمل تاندون موجب بروز پارگی های خفیف و میکروسکوپی شده و ایجاد التهاب در ناحیه ، احساس درد و تورم می کند.

گاهی اوقات ساختار تاندون دچار مشکل شده و تاندون بیشتر شکل و جنس خود را از دست داده و خراب می شود که به این وضعیت Degeneration گفته می شود.

از علل اصلی بروز التهاب تاندون عضله چهارسر ران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وارد شدن استرس بر روی ساختارهای حمایت کننده ی زانو ( پریدن، دویدن و یا حرکات سریع ) ، کفش نامناسب ، اشتباهات تمرینی ( از نظر شدت، مدت و تکرار ) و سطح نامناسب برای دویدن ( زمین سخت ) می توانند نیروهایی که به تاندون چهارسر وارد می شوند را بیشتر کرده و در نتیجه باعث التهاب تاندون چهارسر شوند.
  • استفاده بیش از حد از عضلات به خصوص در طی فعالیت های ورزشی شدید، می تواند در تاندون چهارسر ران ایجاد پارگی های ظریفی کند که منجر به التهاب و درد خواهد شد، و در موارد شدید ممکن است باعث پارگی کامل تاندون عضله چهارسر شود.
  • سن ، انعطاف پذیری بافت های نرم اطراف زانو و سستی مفصل از سایر عواملی هستند که می توانند در بروز تاندونیت عضله چهار سر موثر باشند
  • انحراف محور اندام تحتانی ، کف پای صاف ، حرکت نامناسب کشکک در شیار بین کندیلی و تفاوت طول دو اندام تحتانی

علائم التهاب تاندون چهارسر

• درد در بالای کشکک احساس می شود و بیشتر در مواقعی است که بیمار زانوی خود را خم و راست می کند
  • درد معمولا خفیف است، اما با پیشرفت بیماری بدتر می شود.
  • احساس درد با فشار به محل اتصال تاندون چهارسر به کشکک بیشتر می شود
  • تورم در محل اتصال عضله ی چهار سر ران با زانو
  • احساس سوزش و گرما در محل تاندون
  • خشکی زانو (هنگامی که صبح از خواب بر می خیزید یا پس از یک استراحت یا عدم فعالیت طولانی)
  • حساسیت موضعی که با حرکت زانو بدتر می شود

تشخیص التهاب تاندون چهارسر:

• گرفتن شرح حال و معاینه بالینی توسط پزشک
  • تصویر برداری
  • رادیوگرافی ساده ( ممکن است در محل اتصال تاندون چهارسر به کشکک رسوب کلسیم دیده شود)
  • ام آر آی
  • سونوگرافی

التهاب تاندون چهارسر ران

درمان التهاب تاندون چهارسر:

روش های غیر جراحی

• کاهش سطح فعالیت های بدنی یا قطع فعالیت برای مدت معین شده توسط پزشک
  • استفاده از داروهای ضد التهاب
  • فیزیوتراپی و انجام نرمش های کشش و تقویتی برای عضلات اندام تحتانی ، اولتراسوند و تحریک الکتریکی
  • استفاده از زانوبند های مخصوص و یا تیپینگ (Taping)

درمان جراحی

در صورتیکه درمان های غیر جراحی بهبودی در وضعیت بیمار ایجاد نکنند ممکن است استفاده از جراحی توصیه شود. اگر دچار التهاب تاندون چهار سر ران هستید حتما مطلب تقویت عضلات چهار سر ران را بخوانید.