تعویض مفصل زانو

بهبود عوارض پس از جراحی تعویض مفصل زانو

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو: درد ، تورم ، کبودی و حساسیت به لمس ، در چند هفته ی اول بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، از عوارض رایج این جراحی به شمار می روند ، که معمولاً در هفته اول متوسط تا شدید است اما در هفته ها و ماه های بعد به تدریج کاهش می یابد و در اغلب افراد در طی چند هفته پس از انجام جراحی تعویض کامل مفصل زانو ، بهبود چشمگیری در مشکلات مفصل زانوی جراحی شده مشاهده می شود.

تعویض کامل مفصل زانو

تعویض کامل مفصل زانو

در ادامه نکاتی در مورد روش هایی که به بهبود و کنترل این علائم و تسهیل بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو کمک می کنند اشاره شده است:

تورم و کبودی پس از جراحی تعویض کامل زانو

درد پس از جراحی تعویض کامل زانو

به طور کلی داشتن درد از عوارض جراحی تعویض مفصل زانو است و مقداری درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو طبیعی است و ممکن است تا چند هفته پس از جراحی وجود داشته باشد که به مرور زمان کاهش می یابد. روش های کنترل درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو عبارتند از:

• استفاده از داروهای ضد درد و مسکن های خوراکی تا چند هفته پس از جراحی. این داروها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) شامل ژلوفن، نوافن ، قرص ملوکسیکام، ناپروکسن و … هستند.

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

در برخی موارد صورت درد شدید، پزشک ممکن است مسکن‌های قوی‌تری مانند اکسی کدون تجویز کند.

oxycodone

• با انجام فیزیوتراپی و تمریناتی برای کمک به کاهش التهاب ، طی چند هفته تا حدود زیادی درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو کاهش می یابد. راه رفتن و فعالیت بدنی به طور کلی باعث افزایش جریان خون در ناحیه تحت جراحی شده و می تواند درد را کاهش دهد و بهبود را تسریع کند.

تورم پس از جراحی تعویض کامل زانو

بسیاری از افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار می گیرند در چند روز اول یا هفته های اول پس از جراحی، تورم متوسط تا شدید را تجربه می کنند. که این مورد نیز از عوارض جراحی تعویض مفصل زانو می باشد.

قسمتی از کبودی به علت مصرف داروهای رقیق کننده خون می باشد که بعد از عمل جهت جلوگیری از DVT (ترومبوز ورید عمقی) برای بیمار تجویز می شود.

ممکن است در برخی از بیماران  در3 تا 6 ماه پس از جراحی تورم خفیف تا متوسط همچنان ادامه داشته باشد.

روش هایی برای بهبود تورم پس از جراحی تعویض مفصل زان:

• انجام تمرینات فیزیوتراپی پس از جراحی برای کمک به تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی و افزایش جریان خون در اطراف زانوی جراحی شده ، به بهبودی تورم کمک می کند.
  • بالا قرار دادن زانوی عمل شده
  • استفاده از جوراب های فشاری
  • کیسه یخ

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

توجه داشته باشید که اگر تورم جدید یا شدید دارید به پزشک خود اطلاع دهید، در برخی موارد ممکن است نشانه لخته شدن خون یا عفونت مفصل زانو باشد.

کبودی پس از جراحی تعویض کامل زانو

از دیگر عوارض جراحی تعویض مفصل زانو کبود شدن است. مقداری کبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو طبیعی است .

کبودی اطراف زانو ممکن است 1 تا 2 هفته بعد از جراحی ادامه داشته باشد و به مرور زمان از بین می رود.

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

به طور کلی در افراد تحت جراحی تعویض کامل مفصل زانو توصیه می شود که سطح درد و التهاب خود را با پزشک خود در میان بگذارند و هرگونه تغییر ناگهانی را گزارش دهند. استفاده از دارو، کمپرس یخ، بالا نگه داشتن پا و فیزیوتراپی همگی می توانند به کاهش علائم و تسریع بهبودی کمک کنند.