درمانهای غیر جراحی ارتوپدی

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو : موارد درمانی مختلفی برای تزریق داخل مفصل زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌عنوان مثال می‌توان به کورتیکواستروئیدها، هیالورونیک اسید (ژل)، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، سلول‌های بنیادی و اوزون اشاره کرد، که آثار و نتایج هر یک با دیگری متفاوت است.

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو

به طور کلی هدف از تزریق ژل هیالورونیک اسید در افراد دچار آرتروز عبارت است از کاهش موقتی درد، روانکاری و ایجاد لغزندگی بیشتر سطوح مفصل بر روی یکدیگر و در نتیجه کاهش اصطکاک و التهاب و بهبود دامنه حرکت مفصل زانو که تا حدودی روند تحلیل رفتگی غضروف و استخوان را کند می کند.

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو

تزریق ژل هیالورونیک اسید باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود که بتواند به طور صحیح ژل را به درون کپسول مفصل زانو تزریق نماید.

تزریق موضعی مفصل زانو

کاهش میزان درد پس از تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو حدود 3 تا 6 ماه می باشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این ژل ها کاربرد درمانی ندارند بلکه برای تسکین و کاهش موقت درد استفاده می شوند

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو

این روش درمانی برای برخی افراد می تواند نتیجه خوبی داشته باشد و برای برخی حتی با تزریق هم ممکن است پاسخ مناسبی حاصل نشود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو در چه افرادی موثر است؟

• در مواردی آرتروز شدید که فرد دچار محدودیت حرکتی شده است ، تزریق هیالورونیک اسید ارزش درمانی چندانی ندارد.
آرتروز شدید زانو
  • در موارد خفیف استئوآرتریت هم نیازی به این تزریق نیست و استفاده از برخی داروها، انجام فیزیوتراپی و اصلاح شرایط زندگی تا حد زیادی به کاهش درد و علائم در این افراد کمک خواهد کرد.
  • تنها کاربرد این ژل ها در افرادی است که آرتروز متوسط ( درجه I و II) دارند و با اقداماتی نظیر کاهش وزن، تغییر شرایط زندگی فیزیوتراپی و داروهای مسکن‌، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) بهبود پیدا نکرده اند.
استئوآرتریت زانو

عوارض

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو معمولاً به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می‌‌شود اما مانند همه روش‌های درمانی ممکن است در عده ای  از بیماران عوارض جانبی بروز نماید.

شایع ترین عوارض جانبی تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو عبارت است از:

• بروز تورم خفیف ، گرمی و درد در محل تزریق : البته این عوارض موقتی بوده و پس از مدت کوتاهی از بین می روند، برای کاهش این علائم می توان از کمپرس سرد استفاده نمود.
  • عفونت
  • در موارد نادر بروز واکنش آلرژیک و تحریک پوست در اطراف زانو که معمولاً سه روز پس از تزریق ژل مشاهده می‌گردد . این نشانه‌ها یا هر گونه مشکل دیگری را بلافاصله به پزشک گزارش دهید. در اغلب موارد پزشک می‌تواند به کمک داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب یا تزریق استروئید به درمان آن بپردازد.

دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی