ACL

پارگی ACL | پارگی های مزمن رباط صلیبی قدامی

پارگی ACL

پارگی ACL : پارگی های مزمن رباط صلیبی قدامی (ACL)  به دلیل نادیده گرفتن آسیب های رباط صلیبی و عدم درمان به موقع آن ایجا می شوند.

عوارض ناشی از پارگی های مزمن ACL می توانند منجر به تشدید آسیب و اختلال عملکرد مفصل زانو شوند.

پارگی ACL - نمای MRI
پارگی رباط ACL – نمای MRI

 

پس از آسیب ACL و کاهش تورم اولیه ، درمان (چه به صورت جراحی و چه غیرجراحی) باید در نزدیک ترین زمان ممکن بنا به تشخیص پزشک انجام گیرد. عدم درمان مناسب و به موقع رباط صلیبی آسیب‌دیده می‌تواند خطر مشکلات بعدی در زانو را بیشتر کند، که مهمترین آنها احساس ناپایداری و لقی مفصل زانو است. زانو ممکن است هر چند وقت یکبار پیچ خورده و متورم و دردناک شود. درد مزمن، ناپایداری زانو، کاهش میزان فعالیت و آسیب به دیگر قسمت‌های زانو مانند منیسک‌ها (به خصوص منیسک داخلی) و آسیب غضروف مفصلی زانو از عوارض پارگی مزمن ACL  می باشند .

نمای ضایعه غضروفی کندیل داخلی فمور
نمای ضایعه غضروفی کندیل داخلی فمور

مشکلات ایجادشده در موارد پارگی مزمن ACL زانو شامل موارد زیر هستند:

 

  • عدم درمان پارگی ACL باعث ناپایداری بیشتر و تشدید علائم می گردد.

 

  • تخریب غضروف مفصلی و آسیب بیشتر اجزای زانو: آسیب های رباط صلیبی باعث ناپایداری و بی ثباتی زانو و در نتیجه افزایش فشار بر ساختارهای غضروفی زانو، تماس غیر معمول عناصر داخلی مفصل و در نتیجه تخریب غضروفی مفصلی زانو می‌شوند. در صورتی که سایش و آسیب غضروف زانو ادامه یابد در بلند مدت زمینه ساز بروز آرتروز و ساییدگی مفصل زانو می‌شود.

 

  • همچنین افرادی که دارای رباط صلیبی آسیب‌دیده هستند معمولا نحوه راه‌رفتن خود را تغییر می‌دهند تا از جلوآمدن بیش از حد استخوان ران جلوگیری کنند. این مسئله به ایجاد آسیب‌های بیشتر در زانو منجر شده و احتمال بروز آرتروز زودرس را افزایش می‌دهد.

 

  • پارگی مزمن رباط صلیبی می‌تواند خطر آسیب یا پارگی مینیسک زانو در دو نوع Ramp و پارگی دسته سطلی  (Bucket handle) را افزایش دهد.
پارگی Ramp منیسک داخلی - نمای آرتروسکوپیک
پارگی Ramp منیسک داخلی – نمای آرتروسکوپیک
پارگی Ramp منیسک داخلی - نمای MRI
پارگی Ramp منیسک داخلی – نمای MRI
پارگی دسته سطلی (Bucket handle) منیسک
پارگی دسته سطلی (Bucket handle) منیسک – نمای MRI

درمان

افراد با پارگی حاد رباط صلیبی قدامی بهتر است هرچه سریع تر به پزشک معالج مراجعه نمایند و نسبت به درمان آسیب‌ اقدام نماید. همچنین درصورتی‌که علائمی مانند محدودیت دامنه حرکت، تورم متناوب در مفصل زانو، ایجاد حساسیت موضعی در امتداد سطح مفصلی یا عدم ثبات و خالی کردن  زانو مشاهده نموند با پزشک مشورت کنند.

درمان رباط صلیبی آسیب‌دیده علاوه بر اینکه کیفیت فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را بهبود می‌بخشد می‌تواند از ایجاد آسیب‌های بیشتر نیز جلوگیری کند.

 

تمام پارگی های ACL در افراد جوان و میانسال به عمل جراحی نیاز دارند. استفاده از روش های مختلف درمان رباط صلیبی آسیب‌دیده بسته به شدت آسیب ، وجود آسیب‌های همراه و سبک زندگی هر فرد با توجه به نظر پزشک صورت می گیرد.

روش‌های غیرجراحی معمولا برای آسیب‌هایی ناکامل با شدت پایین هستند که رباط صلیبی پارگی جزئی دارد. در مورد پارگی‌های شدیدتر در اغلب موارد جراحی توصیه می شود.

 

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
کلینیک زانوی رشت (rasht knee clinic)

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا