استئوتومی

عمل جراحی پای پرانتزی استئوتومی برای چه افرادی مناسب است؟

عمل جراحی پای پرانتزی استئوتومی برای چه افرادی مناسب است؟

عوامل مختلفی مانند شکستگی های اطراف زانو، تومورهای داخل استخوان، استئوکندروز و تخریب صفحه رشد انتهای فوقانی تیبیا، پوکی استخوان، بیماری های متابولیک و تغذیه ای مثل راشیتیسم، بدجوش خوردن شکستگی های اطراف مفصل زانو می توانند منجر به عارضه زانوی پرانتزی شوند.

در افراد دچار زانوی پرانتزی، انجام جراحی استئوتومی با هدف اصلاح محور اندام تحتانی انجام می شود و عوارض و علائم ناشی از زانوی پرانتزی را بهبود می بخشد، از آسیب بیشتر مفصل زانو جلوگیری می کند و خطر بروز علائم شدیدتر را کاهش می دهد.

جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو

 

جراحی های استئوتومی در ناحیه بالای استخوان ساق و یا پایین استخوان فمور انجام می شوند، البته در برخی موارد ممکن است به ترکیبی از هر دو روش احتیاج باشد که تحت عنوان استئوتومی مضاعف (double osteotomy) نامیده می شود. پس از انجام عمل استئوتومی و طی دوران نقاهت، هیچ محدودیت حرکتی برای زانو ایجاد نمی‌شود و فقط تا زمان جوش خوردگی محل استئوتومی یعنی 6 تا 8 هفته فرد نمی تواند وزن گذاری روی اندام تحتانی داشته باشد. به عبارت دیگر بعد از استئوتومی گچ گیری و brace نیاز نیست اما فرد 6 تا 8 هفته باید دو عصا داشته باشد.

جراحی استئوتومی با هدف جلوگیری از پیشرفت تخریب کمپارتمان زانو، حفظ آناتومی زانو، طبیعی شدن محور مکانیکی اندام و اصلاح راستای کلی اندام تحتانی، اصلاح تراز و شکل ظاهری زانو، کاهش درد، افزایش طول عمر مفصل زانو و به تعویق انداختن زمان تعویض کامل مفصل زانو انجام می گیرد. انجام جراحی این امکان را برای افراد جوان فراهم می کند تا زندگی فعال تری داشته باشند و در بیمارانی که فعالیت فیزیکی قابل توجهی دارند یا جوان هستند، نتایج طولانی مدت چشمگیری دارد.

جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی برای چه افرادی مناسب است ؟

جراحی استئوتومی زانو در همه افراد دچار زانوی پرانتزی توصیه نمی شود. اگر تنها مشکل بیمار شکل زیبایی زانو است نیاز به عمل جراحی ندارد. در چنین مواردی اگر تنها مشکل فرد نارحتی از شکل ظاهری زانوی پرانتزی است، جراحی اصلاح شکل زانو، حکم یک عمل جراحی زیبایی را دارد. باید در این مورد با پزشک متخصص مشورت کرده و مانند هر عمل جراحی دیگر ریسک های جراحی را در نظر بگیرید.

برای مشخص کردن اینکه جراحی استئوتومی برای چه بیمارانی با چه مقدار واروس مناسب است، لازم است پزشک معالج ارزیابی دقیقی از میزان انحراف سطح مفصلی ، محل اصلی دفورمیتی و عوامل دخیل در ایجاد آن به عمل آورد. برای این کار فرد باید یک رادیوگرافی ایستاده هر دو اندام تحتانی تهیه کند.

جراحی استئوتومی زانو معمولا زمانی انجام می شود که بیمار در مراحل اولیه آرتروز زانو باشد و تنها یک سمت مفصل آسیب دیده باشد.

به طور کلی موارد اندیکاسیون جراحی استئوتومی شامل:
  • در افرادی که به جز تغییر شکل پرانتزی زانو ، بیمار در قسمت داخلی زانو مفصل زانو درد داشته باشد و یا به صورت همزمان پارگی منیسک داخلی یا ضایعات غضروف مفصلی داشته باشد، پس از بررسی های لازم توسط پزشک در مورد علت ایجاد درد، اگر علت درد زانو شروع آرتروز و سائیدگی در قسمت داخلی مفصل زانو باشد، عمل جراحی و اصلاح محور اندام توصیه می شود.
  • چنانچه درجه ی پای پرانتزی بیش از حد شود (بدراستایی شدید اندام در فمور و تیبیا یا موارد شدید واروس بیش از 10درجه) در این موارد جراحی اصلاح انحراف زانو ضرورت می یابد، در صورت عدم درمان ممکن است فرد دچار آرتروز زودرس زانو شود.
جراحی استئوتومی زانو
جراحی استئوتومی زانو

 

جراحی اصلاح زانوی پرانتزی اغلب در بیماران جوان و فعال دارای استئوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو انجام می شود. شرایط مناسب بیمار برای این جراحی عبارتند از :

  • وزن مناسب
  • سن زیر۶۰ سال
  • بروز درد فقط در یک قسمت زانو باشد
  • درد با ایستادن و فعالیت یا راه رفتن زیاد تشدید شود
  • دامنه ی حرکتی زانو مناسب و حداقل۹۰-۱۰۰درجه باشد
  • عدم وجود بیماری هایی مثل آرتریت روماتوئید یا سایر بیماریهای روماتیسمی

 

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا