تعویض مفصل زانو

همی آرتروپلاستی زانو (U.K.A)

همی آرتروپلاستی زانو (U.K.A)

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو ، (Unicompartmental knee arthroplasty (UKA یا همی آرتروپلاستی زانو در بیمارانی که تمام زانو دچار آسیب نشده و لازم نیست عمل جراحی تعویض کل زانو انجام شود، توصیه می شود. هدف از این جراحی این است که فقط آن بخشی از زانو را که آسیب دیده و تخریب شده توسط ایمپلنت جایگزین کرده و قسمت های سالم مفصل را که در طول زمان قابل استفاده هستند حفظ شوند.

 

آرتروپلاستی یک طرفه مفصل زانو
آرتروپلاستی یک طرفه مفصل زانو

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو شامل تعویض یک یا دو بخش زانو می شود که فقط در یک سمت مفصل زانو انجام می گیرد. در این جراحی قسمت های آسیب دیده استخوان و غضروف برداشته می شوند و با ایمپلنت جایگزین می شود.

همی آرتروپلاستی زانو

 

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (همی آرتروپلاستی زانو)

این جراحی محدودیت سنی ندارد و در هر زمانی قابل انجام است ، اما به اندازه جایگزینی کامل مفصل زانو با دوام نیست.

  • در این جراحی به دلیل اینکه کل زانو دستخوش تغییر نشده، مدت بستری در بیمارستان و دوره بهبودی به طور معمول کوتاه تر و احتمال حرکت طبیعی بیشتری وجود دارد
  • استخوان و غضروف کمتری برداشته می شود، بنابراین برش جراحی کوچکتر است و طول مدت عمل کمتر خواهد شد
  • در این نوع عمل فعالیت بدنی و ورزش سریعتر شروع می شود و توانبخشی بعد از عمل ساده تر است
  • خونریزی کمتر و در نتیجه احتمال عوارضی نظیر عفونت بعد از عمل و احتمال آمبولی یا لخته کمتر می شود.

در اغلب موارد، در تعویض جزئی زانو از ایمپلنت هایی استفاده می شود که ترکیبی از یک جز فمورال (مربوط به انتهای استخوان ران) و یک جز تیبیال (مربوط به بالای استخوان ساق) است که از جنس فلز می باشد و با سیمان ارتوپدی به استخوان وصل می شود، یک صفحه ی پلی اتیلن نیز در بین دو قطعه فلزی قرار می گیرد.

همی آرتروپلاستی زانو

 

تعویض جزئی زانو همچنین می تواند برای جایگزینی بخشی از مفصل در زیر کشکک زانو استفاده شود، که به عنوان تعویض مفصل پاتلوفمورال (Partial Knee Replacement) شناخته می شود.

 

 

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو

مواردی که باید در جراحی تعویض جزئی مفصل زانو مورد توجه قرار گیرند:

به طور کلی مطالعات نشان می دهند که جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) در بیماران به درستی انتخاب شده دارای نرخ بقا مشابه با جراحی تعویض کامل مفصل زانو (TKA) است. با این حال توجه به این نکته ضروری است که باید در انتخاب بیمار جراحی تعویض جزئی مفصل زانو احتیاط های لازم توسط پزشک انجام شود. در صورتیکه بیمار نیازمند تعویض جزئی زانو به درستی انتخاب شود، این جراحی کاملاً موفقیت آمیز است و می تواند به وی احساس زانوی طبیعی را بدهد، در غیر اینصورت ممکن است منجر به نتایجی با میزان رضایت بخشی کمتر شود.

افراد مبتلا به آرتریت عفونی یا التهابی (روماتوئید، لوپوس، پسوریاتیک) ، تغییر شکل و انحراف بیشتر از 15 درجه  و یا پارگی همزمان رباط صلیبی قدامی (ACL) برای این روش مناسب نیستند.

در موادی که آرتروز برخی از بیماران در مناطق دیگر زانو در حال گسترش است و یا در برخی از بیماران ممکن است ایمپلنت در زانو شل شود ، ممکن است به جراحی جانبی و یا جراحی تعویض کامل مفصل زانو احتیاج شود. تغییر رویه از تعویض جزئی مفصل زانو به تعویض کامل زانو می تواند به دلیل جراحی قبلی دشوارتر باشد.

 

 

در ادامه ویدیویی مربوط به مراحل عمل جراحی تعویض جزئی مفصل زانو را مشاهده می کنید.

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا