مشکلات و بیماری های زانو

مشکلات مفصل زانو ناشی از اختلالات مادرزادی

مشکلات مفصل زانو ناشی از اختلالات مادرزادی

مشکلات مفصل زانو ; برخی از درد های مفصل زانو ممکن است به دلیل اختلالات ساختاری مادرزادی در این مفصل ایجاد شده باشند.

زانو نیز مانند سایر اعضای بدن ، ممکن است دستخوش اختلالات جنینی و یا ژنتیکی گردد. علاوه بر این برخی اختلالات مادرزادی ممکن است در بدو تولد خفیف بوده باشد و با رشد کودک پیشرفت کرده و علامتدار شوند مانند:

  • اختلالات در شکل و اندازه استخوانهای تشکیل دهند مفصل زانو
  • کم عمق بودن ناودان قسمت تحتانی استخوان ران
  • محل قرارگیری استخوان کشکک ( که باعث بی ثباتی کشکک خواهد شد)

 

برخی از این اختلالات مادرزادی که منجر به مشکلات مفصل زانو می شوند عبارتند از:

  • منیسک دیسکوئید : منیسک ها بافت غضروفی هستند که به شکل پرده هلالی شکل در دو طرف زانو بین استخوان ران و ساق قرار دارند. در حالت نرمال در سیر تکامل ، این دو پرده از طرف میانی خود باریک شده و بشکل قوس هلالی تبدیل می گردند. در برخی موارد به دلیل اختلال در روند شکل گیری این قوس ها، شکل منیسک به جای هلال ، به شکل یک دایره کامل ، تمام سطح مفصلی سمت خود را می پوشاند یا ممکن است به شکل هلال ناقص باشد. منیسک دیسکوئید به خودی خود نیاز به مداخله درمانی خاصی ندارد مگر در شرایط خاص نیاز به برداشتن تمام یا قسمتی از منیسک خواهد بود.

 

منیسک دیسکوئید ، مشکلات مفصل زانو

 

  • ناپایداری کشکک زانو : شایعترین علت این عارضه اختلالاتی است که باعث شلی رباط ها و لیگامان های مفصل نگهدارنده مفصل دارند که مانند کش عمل کرده و راحت کشیده شده و توان ثبات کافی ندارند . این شلی و لقی مفصل می تواند تا حدودی باشد که با کوچکترین فشار، کشکک زانو از جای خود جابجا و به طرف بیرون دچار در رفتگی شود. این افراد همچنین ممکن است بی ثباتی مفصل شانه نیز داشته باشند و نیز کف پای صاف دارند. بیشتر این اختلالات با رشد کودک بهتر می شوند و در این افراد تقویت عضلات می تواند تا حدودی از نرمی مفاصل بکاهد.

 

 

ناپایداری کشکک زانو
ناپایداری کشکک زانو

 

  • کشکک دوتکه : استخوان کشکک در زمان تولد غضروفی است و در سنین بچگی به تدریج استخوانی می شود. گاهی اوقات این غضروف از دو نقطه شروع به استخوانی شدن کرده و هیچگاه این دو کانون استخوان به هم جوش نخورده و یکی نمی شوند. در بچه هایی که به دنبال ضربه دچار درد زانو شده اند و از زانوی آنها رادیوگرافی ساده به عمل آمده است ممکن است دیدن کشکک دوتکه به اشتباه شکستگی کشکک تفسیر شود . در موارد معدودی ممکن است بر اثر ضربه این دو تکه کشکک کمی از هم فاصله بگیرند. درمان این وضعیت معمولا بی حرکتی زانو و گچ گیری انجام می شود.
کشکک دوتکه
کشکک دوتکه

 

انواع کشکک دوتکه ، مشکلات مفصل زانو
انواع کشکک دوتکه

 

  • در رفتگی مادرزادی زانو : این اختلال نادر مادرزادی ، معمولا بلافاصله پس از تولد قابل تشخیص است و درمان به موقع غیر جراحی  (معمولا بصورت گچ گیری کل اندام تحتانی) موفقیت آمیز است.
مشکلات مفصل زانو
در رفتگی مادرزادی زانو

 

  • ممکن است بصورت مادرزادی بخش یا قسمتی از استخوان های تشکیل دهنده زانو وجود نداشته و اشکال ساختاری در زانو ایجاد نمایند و یا برخی بیماری های تکاملی مانند دیسپلازی های استخوانی که با درگیری صفحات رشد زانو باعث اختلالات شدید ساختاری می گردند.

 

  • دررفتگی مادرزادی کشکک زانو ( متاسفانه این عارضه به راحتی در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود و با رشد کودک بدنبال اختلال عملکردی زانو تشخیص داده شده و اغلب موارد نیاز به درمان جراحی خواهد بود )

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا