آسیبهای لیگامانی

پارگی تاندون پاتلا

پارگی تاندون پاتلا به پارگی تاندونی می گویند که استخوان پاتلا را به استخوان تیبیا متصل می کند. تاندون پاتلا نقش مهمی در اکستنشن (باز شدن) اندام تحتانی ایفا می کند. این پارگی می تواند تمام عرض تاندون پاتلا و یا بخشی از آن را درگیر نماید. زمانی که پارگی کامل باشد تاندون کاملا از استخوان پاتلا  جدا می شود. و بدون این اتصال بیمار زانوی خود را نمی تواند راست کند.

پارگی تاندون پاتلا

پارگی تاندون پاتلا معمولا در محل اتصال این تاندون با استخوان پاتلا رخ می دهد، و همچنین ممکن است همراه کندگی قسمتی از استخوان پاتلا با تاندون کنده شود.

علل پارگی تاندون پاتلا

پارگی تاندون پاتلا معمولا به علت انقباض ناگهانی عضله چهارسر ران در حالتی که زانو خمیده است رخ می دهد. مهمترین علل آن عبارتند از:

1. آسیب فیزیکی

برای پارگی تاندون پاتلا به نیروی زیادی نیاز است. آسیب های فیزیکی عامل پارگی تاندون پاتلا عبارتند از:

• افتادن از ارتفاع
  • پریدن: هنگام یک پرش بلند و یا هنگام فرود آمدن بر روی زمین.

1. ضعف تاندون

احتمال پارگی تاندون ضعیف بیشتر می باشد. عوامل زیادی می توانند منجر به ضعیف شدن تاندون شوند. این عوامل عبارتند از:

• تاندونیت پاتلا: تاندونیت پاتلا به التهاب تاندون پاتلا گفته می شود که می تواند منجر به ضعیف شدن تاندون شود. تاندونیت پاتلا اغلب در ورزشکارانی که زیاد می دوند یا می پرند دیده می شود. دیده شده تزریق کورتیکواستروئید به منظور درمان تاندونیت پاتلا با ضعف تاندون و به دنبال آن پارگی مرتبط می باشد.
التهاب تاندون پاتلا

• بیماری های مزمن: بیماری های مزمنی که باعث کاهش جریان خون و التهاب می شوند نیز می توانند باعث ضعف تاندون پاتلا شوند.

این بیماری ها عبارتند از:

• نارسایی مزمن کلیوی
  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم)
  • دیابت شیرین
  • لوپوس
  • عفونت

• کورتیکواستروئید: تزریق موضعی آمپول کورتیکواستروئید باعث ضعف موضعی در قسمتی از تاندون می شود و منجر به پارگی در همان محل می شود.

• جراحی: جراحی های قبلی انجام شده در اطراف تاندون پاتلا می تواند ریسک پارگی را بالا ببرند.

علائم پارگی تاندون پاتلا

علائم پارگی تاندون پاتلا عبارتند از:

1. احساس کندگی در لحظه پاره شدن تاندون
  2. درد در جلوی زانو و زیر کشکک
  3. تورم جلوی زانو
  4. کبودی جلوی زانو
  5. عدم توانایی در راست کردن زانو و بالا آوردن اندام تحتانی
  6. قرار گرفتن پاتلا بالاتر از محل طبیعی خود

تشخیص پارگی تاندون پاتلا

پارگی پاتلا معمولا به کمک معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود. برای تایید تشخیص از روش های تصویربرداری زیر استفاده می شود:

1. X-ray: تصویر X-ray قدامی خلفی و لترال، به منظور رد شکستگی استخوان پاتلا انجام می شود. همچنین پاتلا در پارگی تاندون پاتلا، نسبت به پاتلای زانوی سالم بالاتر قرار می گیرد.

نمای رادیوگرافی زانو در پارگی تاندون پاتلا

1. MRI: تصویر MRI به منظور تایید تشخیص پارگی تاندون پاتلا و همچنین رد آسیب های احتمالی دیگر زانو انجام می گردد.

نمای MRI T1 زانو در پارگی تاندون پاتلا

درمان پارگی تاندون پاتلا

تاندون پاره شده در زانو معمولاً به خودی خود بهبود نیافته و درمان نمی شود. در صورت عدم درمان این عارضه، ماهیچه های چهارسر ران ضعیف شده و انجام فعالیت های روزمره مانند راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه با دشواری انجام می شوند.

جراحی ترمیم تاندون پاتلا

در جراحی دو انتهای تاندون پاره شده به هم دوخته می شوند. در این جراحی توجه به فشار روی تاندون بسیار اهمیت دارد. و تاندون پس از دوخته شدن نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشد.

پس از جراحی، فیزیوتراپی، تمرین های کششی، اجتناب از فعالیت های سنگین ورزشی می تواند به بهبود تاندون کمک کند.

جراحی ترمیم تاندون پاتلا

همراهان عزیز میتوانید برای مشاهده درمان پارگی تاندون چهارسر ران کلیک کنید.

موفق و موید باشید.

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت