آسیبهای لیگامانی

پارگی تاندون چهارسر ران

پارگی تاندون چهارسر ران  (Quadriceps Tendon Rupture)

پارگی تاندون چهارسر ران بر اثر ضربه مستقیم به تاندون و یا کشش ناگهانی آن ایجاد می شود.پارگی این تاندون ممکن است کامل باشد و یا ناقص بوده و فقط قسمتی از تاندون پاره شده باشد.

پارگی تاندون چهارسر ران

این عارضه بیشتر در سنین میانسالی و در کسانی که زیاد می دوند یا ورزش های جهشی انجام می دهند دیده میشود.

مهمترین علل پارگی تاندون چهارسر ران عبارتند از:

• ضربه

در این حالات یک نیروی بسیار قوی موجب پارگی تاندون می شود. شایعترین آنها عبارتند از:

سقوط و ضربه مستقیم به جلوی ران و محل تاندون ، اصابت یک جسم تیز، جهیدن (بیشتر در موقعی است که فرد در حین جهش در حال فرود آمدن به زمین است و زانو کمی خم شده است، در این حال به ناگهان تاندون چهارسر تحت کشش زیادی قرار گرفته و پاره می شود) ، در برخی موارد این تاندون در حین دررفتگی زانو پاره می شود.

• ضعف تاندون

در این حالات تاندون به عللی ضعیف شده و یک نیروی مختصری می تواند موجب پارگی آن شود. شرایطی که میتواند این تاندون را ضعیف کند عبارتند از :

تاندنیت چهارسر(Quadriceps tendonitis):  تاندنیت یا التهاب تاندون در افرادی که زیاد میدوند یا ورزش های جهشی انجام می دهند بیشتر بروز می کند.

بیماری های مزمن : مثل آرتریت روماتوئید، بیماریهای مزمن کلیوی، دیابت، دیالیز، نقرس، لوسمی و عفونت و ..

دارو : استفاده از داروهای حاوی ترکیبات کورتیکواستروئید و بعضی از آنتی بیوتیک ها

• جراحی

در حین انجام بعضی از اعمال جراحی ( مانند تعویض مفصل زانو ) ممکن است به تاندون چهارسر آسیب وارد شود

علائم پارگی تاندون چهارسر ران یا کوادریسپس

• احساس یا شنیدن صدای پاره شدن تاندون
  • درد و تورم در ناحیه قدام زانو
  • فرو رفتگی پوست درست در بالای استخوان کشکک یعنی جایی که تاندون به استخوان می چسبد
  • کبودی بالای کشکک
  • پایین رفتن کشکک از محل طبیعی خود
  • عدم توانایی فرد در صاف بالا آوردن زانو
  • مشکل در راه رفتن
  • تشکیل میوزیت اوسیفیکان( استخوانی شدن بافت عضله) در سطوح شدید آسیب دیدگی
علائم پارگی تاندون چهارسر ران

تشخیص پارگی تاندون چهارسر ران

• در رادیوگرافی با نمای جانبی از زانو پایین رفتن کشکک مشخص می شود
  • MRI حساسترین روش برای بررسی ضایعات چهارسر رانی می باشد. به کمک MRI می توان پارگی های کامل و جزئی تاندونها ، خونریزی های بافت نرم و آسیبهای غلاف عضلانی را بخوبی شناسایی نمود.
  • سونوگرافی در موارد پارگی های شدید به اندازه MRI مفید است
نمای رادیوگرافی پارگی تاندون چهارسر ران

نمای MRI پارگی تاندون چهارسر ران

درمان پارگی تاندون چهارسر ران یا کوادریسپس

انتخاب نوع درمان به عوامل متعددی مثل علت پارگی، نوع پارگی، سن بیمار و درجه فعالیت بیمار بستگی دارد.

• درمان غیر جراحی

از این درمان معمولاً برای پارگی های کوچک و ناقص استفاده می شود. در این روش درمانی با استفاده از یک بریس که دور ران و زانو و ساق بسته می شود زانو در حالت مستقیم نگه داشته شده و به آن تا حدود ۶-۳ هفته اجازه خم شدن نمی دهند. بعد از آن نرمش هایی برای برگشت دامنه حرکت زانو و تقویت عضله چهارسر ران به بیمار آموزش داده شده و توسط بیمار اجرا می شود.

hinged knee brace

• درمان جراحی

اکثر کسانی که دچار پارگی تاندون چهارسر شده اند نیاز به جراحی دارند.

در موارد حاد درمان بصورت ترمیم محل پارگی است و در موارد مزمن بازسازی لیگامانی صورت می گیرد.

جراحی ترمیم پارگی تاندون چهرسرران
جراحی ترمیم پارگی تاندون چهارسرران

عمل جراحی هر چه زودتر انجام شود نتیجه درمان بهتر است. تاخیر در درمان موجب فاصله گرفتن دو طرف پارگی شده و بهم رساندن مجدد آنها را بسیار مشکل می کند. اگر بیش از یک ماه از پارگی گذشته باشد بهم رساندن دو سر پارگی ممکن است ناممکن باشد. در این موارد پزشک جراح ممکن است از محل دیگری از بدن بیمار تاندون گرفته و در محل پارگی پیوند بزند (بازسازی تاندون).

درمان جراحی پارگی تاندون چهارسر ران

مشکلات بعد از جراحی

شایعترین آنها ضعف در راست کردن زانو و محدودیت در خم کردن کامل زانو است. گاهی اوقات محل ترمیم مجدداً پاره می شود.

ممکن است بعد از ترمیم محل کشکک در جلوی زانو کمی جابجا شده باشد.

باز پروری بعد از جراحی

بعد از عمل جراحی کل اندام تحتانی به توسط یک بریس یا گچ بلند حمایت می شود تا زانو را در حالت مستقیم نگه داشته و مانع از خم شدن آن شود. در این مدت بیمار برای راه رفتن از عصا استفاده می کند.

بعد از خارج کردن بریس یا گچ که زمان آن را پزشک معالج تعیین می کند، برای بدست آوردن مجدد دامنه حرکتی زانو و افزایش قدرت عضلات ران نرمش های مخصوصی زیر نظر متخصص ارتوپد و فیزیوتراپیست انجام می شود.

همراهان عزیز میتوانید برای مشاهده تقویت عضلات چهارسر ران  کلیک کنید.

موفق و موید باشید.

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

2 دیدگاه

1. سلام خسته نباشید دکتر عزیز.. بنده حدود یکماهی هستش که بالای زانوی سمت چپم درد میکنه (تاندون چهار سر ران) ولی فکر نمی‌کنم پارگی تاندون باشه.. چون بنده راننده تاکسی هستم و ورزش هم نمیکنم احتمال داره درد بخاطر کلاچ ماشین باشه… خیلی اذیت میشم. جدیدا درد زیاد دارم…. ممنون میشم راهنمایی کنید

1. سلام وقت بخیر پارگی تاندون رو باید با تشریف بردن به دکتر مطمئن شوید. با حدس و گمان ممکنه دچار آسیب بیشتری شوید.