ضایعات منیسک

درمان کیست منیسک

درمان کیست منیسک

درمان کیست منیسک: کیست های منیسک ضایعات توده ای محصور شده حاوی مایع سینوویال مانند هستند. شیوع کیست‌های منیسک10-1 درصد از موارد آسیب‌شناسی منیسک گزارش شده اند.

درمان کیست منیسک
کیست منیسک

 

این عارضه اغلب منیسک جانبی را درگیر می کنند ( کیست های منیسک جانبی  3 تا 10 برابر بیشتر از کیست های منیسک داخلی تخمین زده شده است)

کیست منیسک بیشتر با پارگی های منیسک (به ویژه زمانی که پارگی در ناحیه شاخ قدامی منیسک جانبی باشد) همراه است.

 

به طور معمول، کیست ها به این دلیل ایجاد می شوند که پارگی منیسک به عنوان یک دریچه یک طرفه عمل می کند و مایع سینوویال تراوش کرده و خارج از مفصلی جمع شود. کیست منیسک به علل مختلفی ممکن است بروز کنند، از جمله:

  • تروما، که منجر به کوفتگی و خونریزی در منیسک می شود که منجر به دژنراسیون مخاطی می شود.
  • دژنراسیون با افزایش سن، که منجر به نکروز موضعی و پارگی‌های مزمن دژنراتیو منیسک می شود.
  • افزایش سلول های سینوویال در منیسک یا یک رویداد متاپلاستیک ، که در آن سلول ها موسین ترشح می کنند و منجر به تشکیل کیست می شود.
  • جابجایی مایع سینوویال از طریق پارگی های میکروسکوپی و ماکروسکوپی به درون منیسک

کیست های  منیسک می توانند از چند میلی متر تا چند سانتی متر قطر داشته باشند و ممکن است یک یافته اتفاقی در زمان ام آر آی باشند، یا ممکن است بیمار از نظر بالینی با یک توده قابل لمس مراجعه کند.

درمان کیست منیسک
کیست منیسک

روش تشخیص کیست منیسک

تشخیص این عارضه معمولا بعد از گرفتن شرح حال بیمار و معاینه پزشک  صورت می گیرد. در معاینه برجستگی در سطح مفصلی داخلی یا خارجی زانو دیده می شود. MRI به وضوح کیست و هر شرایط پاتولوژیک مرتبط با منیسک را مشخص می کند.

  • درد معمولاً بارزترین علامت است و با فعالیت تشدید می شود.
  • بیمار ممکن است توده ای را در امتداد خط جانبی مفصل مشاهده کند (موقعی که زانو کاملا صاف و مستقیم می شود بهتر دیده می شود)
  • اگر کیست با پارگی منیسک همراه باشد، علائمی مانند گیر کردن، صدای پاپ، کلیک کردن و قفل شدن زانو وجود دارد.
درمان کیست منیسک
کیست منیسک

عوارض

فرسایش استخوان : یک کیست بزرگ و درمان نشده منیسک جانبی ممکن است کندیل تیبیا را که درست پایین تر از حاشیه جانبی غضروف مفصلی قرار دارد، فرسایش دهد و نقصی ایجاد کند که هم از نظر رادیوگرافی و هم در جراحی قابل مشاهده است.

بیشتر شدن و تشدید پارگی منیسک با افزایش اندازه کیست درصورت عدم درمان کیست منیسک

آسیب دیدگی اعصاب به خاطر فشار وارد شده از کیست

 

درمان غیر جراحی

به عنوان خط اول درمان برای کیست های پری منیسکال کوچک درمان غیر جراحی شامل تزریق یا داروهای ضد التهابی ، آسپیراسیون، منجر به تسکین موقتی علائم می شوند.

درمان جراحی

به منظور درمان کیست منیسک، معمولا جراحی یک درمان قطعی است. تشخیص وجود کیست منیسک بسیار مهم است زیرا در درمان جراحی باید هم پارگی منیسک و هم کیست را برطرف کند تا از عود یا تداوم علائم جلوگیری شود.

در حال حاضر برای بیماران دائماً علامت دار که درمان محافظه کارانه در مورد آنها موثر نبوده است، درمان توصیه شده شامل: دبریدمان آرتروسکوپیک، منیسککتومی جزئی از طریق آرتروسکوپی و رفع فشار کیست است.

درمان کیست منیسک
آرتروسکوپی دیسک منیسک

نتایج خوب تا عالی با منیسککتومی جزئی آرتروسکوپی و رفع فشار کیست گزارش شده است.

 

دکتر سلیمانها

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو ( mehran soleymanha )
دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا