ضایعات منیسک

پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

شاخ خلفی منیسک داخلی بخشی از منیسک داخلی می باشد که در قسمت پشتی زانو قرار گرفته است.

 

بخش های منیسک داخلی

 

وقتی که فرد روی یک زانوی خم شده ایستاده و پای دیگرش بر روی زمین نیست و در همین حال کل تنه و ران خود را بر روی درشت نی به سمت داخل میچرخاند و سپس زانو را راست می کند، منیسک داخلی در حین راست شدن زانو بین سطوح مفصلی کندیل ران و پلاتوی تیبیا گیر گرده و پاره می شود.

 

پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

 

منیسک داخلی نیمی از وزنی که از زانو منتقل می شود را تحمل می کند که بخش بیشتر این وزن و همچنین شوک های وارد شده به زانو توسط شاخ خلفی منیسک داخلی جذب می شود. به همین دلیل شاخ خلفی ، شایع ترین محل پارگی در منیسک داخلی می باشد.

همچنین بیمارانی که دچار پارگی ACl  (رباط صلیبی قدامی) شده اند به علت اینکه شاخ خلفی منیسک داخلی به عنوان عامل اصلی برای جلوگیری از سر خوردن رو به جلوی زانو می شود، بیشتر در معرض پاره شدن این بخش قرار می گیرند.

 

علائم پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

  1. درد در زانو
  2. تورم زانو
  3. قفل کردن زانو
  4. ناپایداری زانو
  5. ناتوانی در صاف کردن زانو
  6. درد در پشت زانو در وضعت چمباتمه زدن

 

تشخیص پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

پس از گرفتن شرح حال بیمار توسط پزشک معاینه می شود. برای تایید تشخیص و همچنین تشخیص محل دقیق پارگی و شدت آن از MRI استفاده می شود.

 

نمای MRI T2 از پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

 

درمان پارگی شاخ خلفی منیسک داخلی

نوع درمان پارگی منیسک بسته به نوع پارگی و اندازه آن و مدت زمانی که از پارگی گذشته است متفاوت می باشد. سن، بیماریهای همراه سطح فعالیت بیمار در تصمیم پزشک برای انتخاب نوع درمان موثر است.یک سوم خارجی منیسک دارای خونرسانی خوبی است و پارگی هایی که در این قسمت هستند ممکن است بطور خودبخودی یا با عمل جراحی بخوبی ترمیم شوند. دو سوم داخلی منیسک خونرسانی ندارد، در نتیجه پارگی در این قسمت بهبود نمیابد.

درمان این پارگی ها معمولا با عمل جراحی است و چون حتی با بخیه زدن پارگی در این قسمت، پارگی جوش نمیخورد. در درمان جراحی آن قسمت از منیسک پاره شده که بصورت یک زائده در کنار بدنه اصلی منیسک قرار گرفته، از زانو خارج میشود.اگر پارگی منیسک در قسمت اطراف آن که خونرسانی خوبی دارد ایجاد شده است، در صورتیکه بیمار در زانویش احساس ناراحتی نکند و زانویش پایدار باشد، معمولا به عمل جراحی نیازی ندارد.

 

تصویر راست ترمیم منیسک به کمک بخیه زدن
تصویر چپ درمان به کمک خارج سازی زائده

 

 

تصویر آرتروسکوپی از منیسک ترمیم شده به کمک بخیه

 

ترمیم منیسک پاره شده

برای آشنایی با روش تشخیص و درمان “ ناپایداری مفصل تیبیوفیبولار پروگزیمال “ کلیک کنید.

همچنین دوستان عزیز برای ” آشنایی با منیسک زانو” می توانید کلیک کنید.

برای اگاهی از ” ضایعات منیسک زانو “ کلیک کنید.


دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی در رشتفوق تخصص جراحی زانو در رشت

 

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا