پارگی منیسکجراحی ها

پارگی منیسک

آسیب های زانو – پارگی منیسک

آسیب های منیسک و پارگی منیسک از شایعترین آسیب های زانو است و در ورزشکاران و بخصوص آنهایی که ورزش های پر برخورد مثل فوتبال را انجام می دهند بیشتر است.منیسک یک دیسک C شکل لاستیکی است که نقش ضربه گیری زانوی شما را انجام می دهد.هر زانو دو منیسک دارد یکی در لبه ی خارجی و دیگری در لبه داخلی زانو.منیسک ها زانوی شمارا با بالانس کردن وزن قرار گرفته روی زانو مستحکم نگه می دارند.

منیسک های زانو

یک منیسک پاره شده می تواند در کارکرد درست زانو اختلال ایجاد کند.

آسیب های زانو - پارگی منیسک
آسیب های زانو – پارگی منیسک

علت پارگی منیسک چیست؟

پارگی منیسک معمولا به دلیل یک چرخش سریع در حالی که زانو خم و پا ثابت است ایجاد می شود.این آسیب همچنین می تواند وقتی که شما بار سنگینی را بلند می کنید یافوتبال بازی می کنید اتفاق بیفتد.وقتی سن شما بالاتر می رود منیسک ها فرسوده می شوند واین موضوع می تواند باعث شود پارگی منیسک آسانتر صورت بگیرد.

پارگی منیسک

علائم پارگی منیسک :

سه نوع پارگی منیسک وجود دارد که هر کدام علائم خود را دارند.

• پارگی خفیف:

در پارگی خفیف شما ممکن است یک درد ملایم و تورم کمی داشته باشید که در طی دو تا سه هفته از بین می رود.

• پارگی متوسط:

این نوع پارگی می تواند دردی در کنار یا مرکز زانوی شما ایجاد کند.تورم به تدریج در طی دو تا سه روز بیشتر می شود.ممکن است باعث محدودیت در خم کردن زانو شود اما معمولا مشکلی در راه رفتن وجود ندارد.شما ممکن است یک درد تیز در هنگام چرخیدن حول محور زانویا وزنه برداری احساس کنید.این علائم معمولا در طی یک تا دوهفته برطرف می شود اما می تواند در هنگام چرخیدن یا استفاده ی بیش از حد از زانو برگردد.وبه طور کلی اگر درمان انجام نگیرد این درد ممکن است در طول سالها وجود داشته باشد.

• پارگی شدید:

دراین نوع پارگی تکه های منیسک پاره شده ممکن است به داخل فضای مفصلی راه پیدا کنند .این مسئله ممکن است باعث شود زانوی شما قفل کندوشما قادر به باز کردن زانو نباشید.همچنین ممکن است زانویتان لق شود ویک دفعه خالی کند و در طی دو تا سه روز متورم شود.

علائم پارگی منیسک

اگر سن شما بالاست ومنیسک شما پاره شده ممکن است شما هیچ علتی برای پارگی منیسک پیدا نکنید.شما ممکن است فقط یک احساس درد بعد از فعالیتی مثل بلند شدن از حالت چمباتمه زدن را به یاد بیاورید.درد وتورم خفیف اغلب تنها علائم هستند.

تشخیص:

دکتر شما از آسیب های قبلی واینکه زمانی که زانوی شما آسیب دید درحال انجام چه کاری بودید سوال می کند.معاینه ی بالینی به پزشک در تشخیص کمک می کند .پزشک زانوی شما را ازنظر محدوده ی حرکتی ومحل دردو…بررسی می کند ودر صورت نیاز برای تشخیص محل دقیق پارگی وشدت آن MRIدرخواست می کند.

فیلم جراحی منیسک پاره شده توسط دکتر سلیمانها

امیدوارم این ویدیو برای شما مفید واقع شده باشد.

برای مشاهده جراحی منیسک دیسکوئید  توسط دکتر سلیمانها کلیک کنید.

دکتر مهران سلیمانها:

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت