ضایعات کشکک

درد کشکک زانو و علت های آن

علت دردهای کشکک زانو

درد کشکک زانو (جلوی زانو یا کاسه زانو) یکی از علل رایج درد در مفصل زانو است که ممکن است هم جوانان و هم افراد میانسال را درگیر کند.

دردهای کشکک زانو

درد کشکک زانو می تواند علل مختلفی داشته باشد. به طور کلی علل درد در ناحیه قدام زانو می توانند شامل موارد زیر باشد:

• سندرم درد پاتلوفمورال (Patellofemoral Pain Syndrome): شایع ترین علت درد زانو در قدام زانو و اطراف استخوان کشکک می باشد.
دردهای کشکک زانو
  • کندرومالاسی کشکک یا نرمی غضروف پاتلا (Chondromalacia Patella) : التهاب بخش خلفی استخوان کشکک و نرم شدن غضروف آن است
  • آرتروز زانو: ساییدگی و تحلیل رفتن غضروف زانو .
  • بورسیت کشکک : التهاب بورس کشکک باعث التهاب و تورم موضعی در جلوی زانو می شود. ممکن است در هر سنی رخ دهد، بیشتر در افرادی که زمان زیادی را به زانو زدن می گذرانند بروز می کند.
  • کشکک دو تکه (Bipartite Patella): این عارضه گاهی اوقات باعث درد در قسمت فوقانی و خارج کشکک می شود
  • ضعف عضلانی و انعطاف پذیری کم عضلات در ناحیه جلوی زانو
  • آسیب‌های ناشی از ضربه مستقیم یا آسیب در ورزش
  • تاندونیت کشکک: آسیب تاندون کشکک عارضه ای شایع است که درد با فعالیت های مکرر مانند پریدن بدتر می شود. به خصوص در نوجوانان و ورزشکاران شایع است.
  • دررفتگی یا ناپایداری کشکک زانو
  • دیسپلازی کشکک (patellar dysplasia) یا بدشکلی استخوان کشکک
  • بیماری ازگود شلاترز (Osgood Schlatters Disease): در نوجوانان و کودکان معمولاً پس از جهش رشد بروز می یابد. درد در بالای استخوان ساق پا احساس می شود و اغلب یک توده استخوانی سخت وجود دارد. این عارضه می تواند سبب بروز درد در پایین استخوان کشکک شود. بیشتر بعد از فعالیتهای ورزشی دردناک می گردد و با استراحت بهبود می یابد.
کندرو مالسی پاتلا

کشکک دو تکه

علائم درد کشکک زانو

شایع ترین نشانه درد کشکک زانو دردی است که در جلوی زانو در حین حرکت مثلا هنگام بلند شدن، بالا و پایین رفتن از پله ها، انجام حرکات ورزشی،  پریدن یا پایین آمدن از سراشیبی حس می شود. حتی هنگام درد ممکن است در زانو صدا حس کنید.

روشهای تشخیص

• معاینه بالینی
  • تصویربرداری رادیوگرافی
  • ام آر آی به منظور تشخیص وجود مشکلاتی در رباط‌ها و بافت‌های نرم زانو

روشهای درمان

بسته به نوع عارضه ای که موجب بروز درد در ناحیه کشکک زانو شده است روش های درمان متفاوتی ممکن است استفاده شوند که شامل دروشهای درمان جراحی و غیر جراحی می باشند.

انواع درمانهای غیرجراحی شامل:

اقداماتی مانند کاهش یا اصلاح فعالیت‌هایی که می‌توانند به تشدید علائم عارضه منجر شوند، فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات، استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، روش‌های درمانی تزریقی، استفاده از زانو بندهای طبی، لیزردرمانی

دردهای کشکک زانو
انواع روش های درمان جراحی شامل:
  • جراحی آرتروسکوپی در مواردی که سطح غضروف پشت استخوان کشکک زانو آسیبی دیده باشد و سطح ناهمواری در فضای بین مفصلی ایجاد کرده باشد
  • اصلاح ناپایداری کشکک
  • پاتلکتومی یا برداشتن قسمتی از کشکک زانو(partial patellectomy)
  • جراحی بازسازی رباط MPFL (در مواردی که آناتومی نرمال وجود دارد و دررفتگی کشکک زانو منجر به آسیب رباط ها شده باشد)
  • تروکلئوپلاستی (trochleoplasty): جراحی تروکلئوپلاستی روشی مناسب برای ایجاد ثبات کشکک زانو و توزیع یکنواخت تر فشار محفظه کشکک-ران است.