تعویض مفصل زانوجراحی ها

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو; علیرغم اینکه پروتزهای مورد استفاده در جراحی تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری طولانی مدت داشته باشند، اما در برخی موارد ممکن است مفصل زانوی تعویض شده دچار مشکلاتی شده و عملکرد پروتز موجود با اختلال مواجه شود و در نهایت جراحی تعویض مجدد مفصل زانو ضرورت یابد. هدف از این جراحی جبران توانایی حرکتی مفصل درگیر و درمان عوارض بوجود آمده می باشد.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

عمر پروتز مصنوعی تا حدود بسیار زیادی به نحوه نگهداری آن توسط بیمار بستگی دارد. هرکاری که ممکن است باعث تخریب زانو شود (دو زانو و چهار زانو نشستن ، زمین خوردن ها و تروماهایی که مستقیم به زانو وارد می شود) می تواند باعث تخریب پروتز زانو نیز شود.  این عارضه در افرادی که وزن بالا دارند محتمل تر است.

عمر پروتز

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو به مراتب پیچیده تر است.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو یا رویژن پروتز به مراتب نسبت به جراحی اولیه پیچیده تر است ، مدت زمان بیشتری لازم دارد و با عوارض احتمالی بیشتری همراه است و عمر مفصل مصنوعی در عمل دوم معمولا کمتر از عمل اولیه است. با توجه به شدت آسیب دیدگی ممکن است فقط بخش آسیب پروتز و یا کل آن جایگزین شود.

عواملی که باعث پیچیده تر شدن و سخت تر شدن این جراحی نسبت به جراحی اولیه می شوند شامل موارد زیر می باشند:

• عوارضی که منجر به جراحی تعویض مجدد مفصل زانو می شوند ممکن است باعث آسیب دیدن و یا حتی از دست رفتن بافت ها و استخوان مجاور مفصل تخریب شده شوند
  • در اکثر موارد بیماران به علت پوکی استخوان و یا آرتروز زانو استخوان های مستحکم و قوی ندارند، پس استخوان بیمار کمتر از آن مقداری است که در عمل جراحی قبلی بوده است و اتصال مجدد مفصل جدید به این استخوان ها معمولا به سادگی عمل اول نیست.
  • ممکن است نیاز باشد از پیوند استخوان، گرافت استخوانی و یا پروتز های مخصوص که محل اتصال بزرگتری با استخوان دارند در عمل رویژن زانو استفاده شود
  • پس از خارج کردن قست های تشکیل دهنده مفصل مصنوعی باید سیمان بکار رفته در عمل قبلی از استخوان جدا شود، خارج کردن این سیمان و کندن آن از استخوان هم ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

تشخیص جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

بررسی و ارزیابی دقیق علائم  با استفاده از گرافی های تهیه شده، نمونه گیری از مایع مفصلی و معاینات بالینی به متخصص ارتوپد در تشخیص صحیح و انتخاب راهکار درمانی موثر کمک می کنند. این علائم عبارتند از:

درد شدید در مفصل زانو ، التهاب و تورم ، کاهش قدرت عملکرد زانو ، عفونت ، شکستگی استخوان در اطراف پروتز  و یا دررفتگی پروتز زانوی قبلی

مراقبتهای پس از جراحی تعویض مجدد مفصل زانو

• مصرف دارو (مصرف داروهای رقیق کننده خون به منظور پیشگیری از لخته شدن خون ضروری است)
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از عصا و یا واکر
  • همانند جراحی تعویض مفصل زانو، بیمار باید هر چه سریع تر بتواند راه برود و بایستد
  • طول دوره نقاهت این جراحی، نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو متفاوت است و برخی افراد دوره نقاهت طولانی تری را پشت سر خواهند گذاشت

عوارض جراحی تعویض مجدد مفصل زانو

مهمترین عوارض احتمالی پس از جراحی تعویض مجدد مفصل زانو عبارتند از:

• لخته شدن خون در وریدهای عمقی اندام تحتانی
  • عفونت ( احتمال بروز عفونت در بافت های اطراف مفصل مصنوعی زانو در این جراحی تقریبا دو برابر جراحی اولیه است)
  • استخوان سازی نابجا : استخوان سازی نابجا هم در جراحی تعویض مفصل زانوی اولیه و هم در جراحی مجدد دیده می شود. در صورت بروز این عارضه و ایجاد محدودیت شدید حرکتی در مفصل ممکن است نیاز به عمل جراحی دیگری برای خارج کردن استخوان های اضافه وجود داشته باشد.
  • لق شدن مفصل مصنوعی : احتمال بروز این عارضه در جراحی مجدد بیش از عمل اولیه است و در صورت ایجاد شدن بیمار نیاز به جراحی مجدد دارد
  • مشکلات زخم جراحی (مانند بهبودی دیررس آن و یا سیاه شدن قسمتی از پوست) : احتمال بروز مشکلاتی در زخم جراحی در عمل جراحی مجدد بیش از عمل اول است. این عارضه ممکن است باعث افزایش احتمال بروز عفونت شود و احتمال آن در بیماران مبتلا به کم خونی، چاقی، ضعف سیستم ایمنی، دیابت و اختلالات جریان خون و افراد سیگاری بیشتر است.

پیشنهاد می‌کنم حتما مطلب بازگشت به ورزش پس از جراحی تعویض مفصل زانو را بخوانید. و اگر تجربه جراحی یا جراحی مجدد تعویض مفصل زانو داشتید برای ما در بخش کامنت بنویسید.