مشکلات و بیماری های زانو

استئوفیت زانو (خار استخوانی) Osteophytes

استئوفیت زانو

استئوفیت زانو (خارهای استخوانی یا قطعات استئوکندرال) زائده استخوانی کوچک در لبه سطوح مفصلی هستند که براثر اصطکاک بیش از حد بین سطوح مفصلی ایجاد می شوند.

چگونگی بوجود آمدن و مکانیزم ایجاد استئوفیت ها به طور کامل شناخته نشده است اما در بیشتر موارد بر اثر از فرسایش مفصلی به‌وجود می‌آیند. در برخی موارد در اثر ترومای شدید زانو ایجاد می شوند.

این عارضه بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال و در مفاصل زانو، لگن و شانه دیده می‌شود ، در برخی موارد نیز در محل اتصال تاندون ها و غضروف ها به استخوان نیز تشکیل می شود.

اگر چه این استخوان زائد دردناک نیست اما گاهی اوقات استئوفیت ها شکسته شده در داخل مفصل باعث محدودیت حرکتی و احساس locking می گردند.

این استئوفیت های آزاد باعث تخریب لایه غضروفی می گردند.

عوامل بوجود آمدن استئوفیت زانو

مهمترین عوامل بوجود آمدن و تشکیل استئوفیت زانو عبارتند از:

• افزایش سن و سائیدگی مفصل (آرتروز)
  • تحلیل و تخریب تدریجی مفاصل ناشی از بیماری های روماتولوژیک مفصلی
  • آسیبهای ورزشی و دیگر صدمات وارد شده به مفاصل یا لیگامان
  • عوامل وراثتی ( مانند بیماری استئوکندریت دیسکانت ، سینوویال کندروماتوزیس)

استئوکندریت دیسکانت

سینوویال کندروماتوزیس

علائم استئوفیت

• محدودیت دامنه حرکت مفصل
  • درد هنگام خم شدن یا باز شدن زانو
  • احساس گیرکردن یا قفل شدن زانو

تشخیص

بیماران اغلب پس از احساس درد و سفتی در مفصل به پزشک مراجعه می کنند. با استفاده از معاینه بالینی و تاریخچه بیمار،  رادیوگرافی ساده و MRI ، محل دقیق استئوفیت مشخص می شود و پزشک می توان در جهت درمان آن اقدام کند.

استئوفیت زانو

در اکثر موارد افرادی که دچار آرتروز هستند عارضه استئوفیت را نیز تجربه می کنند، زیرا در آرتروز غضروف های بین استخوان ها تا حد زیادی از بین می روند و بدن حین تلاش برای بازسازی این غضروف ها، قطعات اضافی استخوانی تولید می کند

درمان

فقط 40 درصد از مبتلایان به استئوفیت، که دارای علایم می باشند، نیازمند درمان هستند . وجود استئوفیت به تنهایی از نظر بالینی قابل توجه نیست مگر اینکه  بیمار دچار علائم مرتبط با این عارضه شود. روشهای درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• استراحت نسبی
  • فیزیوتراپی تقویت عضلات اطراف مفصل
  • داروهای ضد التهابی

درمان جراحی

در مواردی که درمان های غیرجراحی موثر نباشد یا بیمارانی که علائم شدید دارند برای برداشتن استخوان اضافی از روش آرتروسکوپی استفاده می شود.

استئوفیت زانو

در موارد شدید همراه با آرتروز شدید درمان قطعی تعویض کامل مفصل زانو می باشد.

نظر خود را درباره‌ی استئوفیت زانو (خار استخوانی) Osteophytes با ما به اشتراک بگذارید. و همچنین مطلب آسیب‌های عروقی در شکستگی زانو را مطالعه کنید.