بازسازی ACL

تورم بعد از جراحی بازسازی ACL

یکی از مشکلات شایع در مفصل زانو آسیب های رباط صلیبی قدامی است که ممکن است برای اصلاح این عارضه نیاز به باشد. تورم یکی از مشکلات رایجی است که افراد پس از عمل جراحی بازسازی ACL با آن مواجه می شوند. در این شرایط تجمع مایع در مفصل منجر به تورم می شود که در بالای کاسه زانو آشکارتر است. همچنین تورم در اطراف برش ها نیز رایج است و رفع آن ممکن است چند ماه طول بکشد.

ورم زانو ممکن است همراه با درد یا بدون درد باشد

معمولا یک تا دو هفته پس از جراحی ACL، تورم زانو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، با این حال تورم می تواند به مدت 6 تا 8 هفته پس از جراحی بازسازی ACL وجود داشته باشد. گاهاً ممکن است این تورم از حالت نرمال خود خارج شده و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد نماید

تورم زانو بعد از جراحی بازسازی ACL

عوارض جراحی بازسازی رباط صلیبی (ACL)

تورم دامنه حرکتی زانو را محدود می کند و یکی از دلایل اصلی از دست دادن انعطاف پذیری مفصل زانو است.

همچنین  تورم پس از جراحی بازسازی ACL می تواند باعث کاهش عملکرد عضلات اطراف زانو از جمله عضلات چهارسر ران  شده و درنتیجه تاخیر در روند بهبود عملکرد زانو شود و بر سایر فعالیت‌ها ، زمانی که می‌توانید بعد از جراحی راه بروید یا حتی زمانی که می‌توانید پس از عمل رانندگی کنید، تأثیر بگذارد.

بنابراین بسیار مهم است که مراحل اولیه توانبخشی شامل اقداماتی برای کاهش تورم زانو باشد.

بازگرداندن اکستنشن و انعطاف زانو یک هدف کلیدی در مراحل اولیه توانبخشی ACL است. استفاده از پروتکل های مناسب و یادگیری نحوه کاهش تورم زانو پس از جراحی ACL به بیمار در بهبود اکستنشن و انعطاف زانو کمک می کند.

جراحی بازسازی ACL

اقدامات مناسب برای کاهش تورم زانو پس از جراحی بازسازی  ACL

اگر قرار است جراحی ACL انجام شود، آماده سازی زانو و مدیریت آسیب قبل از جراحی ACL، نقش مهمی در عوارض پس از جراحی که کاهش تورم زانو جزء کلیدی آن است، دارد.

سوالی که اغلب توسط فردی که تحت عمل بازسازی زانو قرار گرفته است پرسیده می شود این است که چگونه تورم زانو را پس از جراحی ACL کاهش دهم؟

اقدامات موثر جهت کاهش تورم زانو پس از جراحی بازسازی  ACL شامل:

• استفاده از کمپرس یخ (4 تا 5 بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه هر بار) برای کمک به محدود کردن التهاب موضعی با کاهش جریان خون است
  • بالا قرار دادن زانوی عمل شده تقریباً پنج روز تا یک هفته اول پس از جراحی
  • بیمار باید به اندازه کافی استراحت داشته باشد (به خصوص در هفته اول پس از جراحی)
  • استفاده از بانداژ فشاری و پوشیدن زانوبند (با حفره موجود در کشکک) به کاهش التهاب به ویژه در مراحل اولیه چه پس از آسیب و چه پس از جراحی کمک می کند
جراحی بازسازی ACL

استفاده از زانوبند بعد از جراحی بازسازی ACL
  • داروهای ضد التهابی تجویز شده توسط جراح می تواند به کاهش تورم کمک کند
  • استفاده از عصا برای کمک به راه رفتن در 1 تا 2 هفته اول پس از جراحی ACL
  • تمرینات اکتیو دامنه حرکتی در مفصل زانو ankle pumps
  • انجام تمرینات فیزیوتراپی و تحریکات الکتریکی مانند الکتروتراپی پس از جراحی برای کمک به تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی و افزایش جریان خون در اطراف زانوی جراحی شده ، به بهبودی تورم کمک می کند.
  • از فعالیت هایی که باعث درد می شود خودداری کنید . بهبودی از هفته های 1 و 2 پس از جراحی پیشرفت می کند، توصیه می شود بیمار به طور پیوسته شدت فعالیت های خود را افزایش دهد
  • کاهش ایستادن های طولانی مدت به خصوص در روزهای اول پس از عمل جراحی

راه رفتن پس از جراحی بازسازی ACL

توصیه به ورزشکاران

ورزشکارانی که مراحل اولیه نقاهت و توانبخشی پس از جراحی بازسازی ACL خود را سپری نموده اند توجه به این نکات به آنها کمک موثری جهت پیشگیری از تورم در ناحیه زانوی تحت جراحی ، بعد از فعالیت های ورزشی خواهد داشت :

• لازم است تا تحت نظر فیزیوتراپیست ورزشی عضلات اطراف زانوی خود را تقویت کنید.
  • استفاده از کمپرس یخ در ناحیه زانو پس از هر بار تمرین
  • به‌طور واقع بینانه نسبت به شرایط فیزیکی بدن خود تمرینات ورزشی خود را داشته باشید به عبارت دیگر هیچگاه زودتر از آن چیزی که در نظر فیزیوتراپیست ورزشی خود است فعالیت های بدنی خود را افزایش ندهید.
  • زانوی شما ممکن است هر از گاهی در پاسخ به فعالیت های تمرینی شدیدتر متورم شود، مشاهده افزایش کوتاه مدت تورم (کمتر از 48 ساعت) غیر معمول نیست و نشان دهنده این است که شما احتمالاً بیش از حد به زانویتان فشار آورده اید و یا خیلی زود انجام داده اید.
  • توجه داشته باشید که اگر تورم جدید یا شدید دارید به پزشک خود اطلاع دهید، در برخی موارد ممکن است نشانه لخته شدن خون یا عفونت مفصل زانو باشد.

دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی