بازسازی ACL

عفونت بعد از عمل رباط صلیبی (ACL)

عفونت پس از عمل رباط صلیبی قدامی (ACL) عارضه ای نادر است (کمتر از 1 درصد موارد)،  با این حال یکی از عوارض بالقوه و مخرب است که در جراحی بازسازی ACL باید مورد توجه قرار گیرد.

از آنجاییکه در بازسازی ACL ، بافت پیوندی خونرسانی کافی ندارد، مقابله با عفونت سخت تر می باشد و حتی در برخی موارد لازم است برای درمان عفونت بافت پیوند داده شده از مفصل خارج شود.

عفونت های بعد از عمل به دو دسته حاد (کمتر از2 هفته)، تحت حاد (2 هفته تا 2 ماه) یا دیررس (بیش از 2 ماه) طبقه بندی می شوند. براساس مطالعات صورت گرفته، به طور میانگین زمان تظاهر علائم عفونت 13 روز پس از عمل جراحی است.

بروز عفونت پس از جراحی بازسازی ACL منجر به اختلال عملکرد زانو شده و در صورت عدم درمان مناسب عوارضی مانند درد، آرتروفیبروز، تخریب غضروف مفصلی را به همراه دارد.

عفونت پس از جراحی بازسازی ACL

علائم عفونت پس از جراحی بازسازی ACL

شایع ترین علائم عفونت پس از عمل رباط صلیبی (ACL) عبارتند از تب، درد، التهاب و افیوژن زانو، ادم بافت های نرم مجاور، اختلال عملکرد زانو و کاهش دامنه حرکت زانو.

عفونت بعد از جراحی بازسازی ACL

تشخیص عفونت پس از جراحی بازسازی ACL

تشخیص زودهنگام عفونت و درمان مناسب برای جلوگیری از عوارض آسیب غضروف مفصلی و آرتروفیبروز ضروری است.

• درد بعد از عمل معمولاً فقط 1 تا 2 روز طول می کشد و درد طولانی تر از این می تواند نشان دهنده بروز عفونت باشد.
  • تشخیص آرتریت سپتیک در اوایل دوره بعد از عمل دشوار است، زیرا تورم، التهاب و سفتی زانو ممکن است طبیعی تفسیر شود ، بنابراین تست های آزمایشگاهی(ESR و CRP) را برای ایجاد تشخیص ضروری است.
  • آسپیراسیون مایع سینوویال نیز بهترین تست تشخیصی برای عفونت است. تعداد گلبول های سفید سینوویال به تدریج با عفونت افزایش می یابد.
آسپیراسیون مایع سینوویال

درمان عفونت پس از جراحی بازسازی ACL

دو هدف اصلی درمان شامل محافظت از غضروف مفصلی و محافظت از گرافت می باشد. عفونت پس از عمل رباط صلیبی (ACL) با تجویز آنتی بیوتیک در اسرع وقت (وریدی یا خوراکی بنا به تشخیص پزشک) و یا جراحی درمان می شود.

درمان های جراحی

• در موارد شروع عفونت ، نگه داشتن گرافت و انجام (برداشتن وسیع بافت نکروزه) به همراه استفاده از آنتی بیوتیک، به عنوان درمان اولیه توصیه می شود

دبریدمان آرتروسکوپی

• برش باز و تخلیه از طریق اسکارهای قدیمی آرتروسکوپی و پورتال های ترمیم منیسک همزمان با شستشوی آرتروسکوپی برای جلوگیری از جمع شدن مایع خارج مفصلی و از بین بردن عفونت.

• در موارد مقاوم به درمان و عفونت طولانی تر و در شرایطی که پیوند ناپایدار شده باشد، برای درمان عفونت ممکن است لازم باشد گرافت (بافت پیوند داده شده) از مفصل خارج شود. در این موارد پیچ و گرافت پیوند شده باید برداشته شوند، سپس درمان با آنتی بیوتیک به مدت 6 هفته و سپس مجددا عمل جراحی بازسازی ACL انجام می شود. تصمیم در مورد اینکه پیوند حفظ شود یا نه بستگی به پاسخ به درمان دارد.

پیشگیری از بروز عفونت پس از جراحی بازسازی ACL

راهی برای جلوگیری کامل عفونت بعد از عمل رباط صلیبی (ACL) وجود ندارد. به بیماران باید در مورد علائم عفونت آموزش داده شود و جراحان باید همیشه در ارائه درمان زودهنگام توجه کنند. با این وجود به کمک اقداماتی که قبل، حین و پس از جراحی انجام می شوند می توان احتمال عفونت پس از جراحی بازسازی ACL به حداقل رساند. این اقدامات عبارتند از:

قبل از جراحی

• تست های آزمایشگاهی (ESR و CRP و CBC)
  • کاهش ریسک فاکتورهایی مانند سیگار، کنترل قند خون، کاهش مصرف کورتیکواستروئیدها قبل از عمل
  • استفاده از آنتی بیوتیک تزریقی 15 دقیقه قبل از جراحی

حین جراحی

• اطمینان از استریل لوازم جراحی اتاق عمل بیمارستان
  • حضور حداقلی پرسنل داخل اتاق عمل
  • کاهش مدت زمان جراحی
  • استفاده از اتوگرافت (بافت پیوندی که از خود بیمار گرفته می شود)

پس از جراحی