شکستگیهای اطراف زانو

عوامل موثر در جوش خوردن شکستگی زانو و اطراف آن

عوامل موثر در جوش خوردن شکستگی زانو و اطراف آن

عوامل موثر در جوش خوردن شکستگی زانو و اطراف آن: شکستگی های اطراف زانو شامل شکستگی پایین (دیستال) استخوان ران، بالای (پرگزیمال) استخوان ساق و شکستگی استخوان کشکک می باشند.

 

شکستگی خردشدگی اطراف زانو
شکستگی خردشدگی اطراف زانو

 

این شکستگی ها ممکن است یک ترک خوردگی جزئی در استخوان باشد یا ممکن است استخوان شکسته و به چند قطعه تقسیم شده باشد، در هر صورت جوش خوردن درست این استخوان ها در پیشگیری از آسیب های طولانی مدت بسیار موثر است و هرگونه تاخیر یا اختلال در جوش خوردن شکستگی زانو و یا اطراف زانو می تواند باعث بروز عوارض و اختلال عملکرد مفصل زانو شوند.

شکستگی های اطراف زانو
شکستگی های اطراف زانو

عوامل مختلفی در تسریع فرآیند جوش خوردن شکستگی زانو و اطراف زانو موثر هستند ، از سوی دیگر عواملی نیز باعث ایجاد اختلال در جوش خوردن این شکستگی ها می شوند که برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جوش نخوردن شکستگی استخوان را مطالعه کنید.

شکستگی های خردشدگی اطراف زانو
شکستگی های خردشدگی اطراف زانو

به طور کلی روند بهبودی پس از شکستگی استخوان به مواردی مانند نوع استخوان، سن، میزان تحرک در ناحیه ای که دچار شکستگی شده است، تغذیه، سلامت عمومی بدن و داروهایی که بیمار مصرف می کند بستگی دارد. در ادامه برخی از مهمترین این عوامل  ذکر شده است.

عوامل موثر در تسریع جوش خوردن استخوان

  • سن: هرچه سن شخص کمتر باشد، جوش خوردن شکستگی سریع تر صورت می گیرد
  • میزان ثابت ماندن و بی تحرکی پس از تثبیت استخوان شکسته شده توسط پزشک ( هرچه ناحیه شکسته بعد از جراحی ثبات بیشتری داشته باشد، سرعت جوش خوردن افزایش می یابد)
  • قرارگیری بافت نرم در میان قطعات شکسته باعث تاخیر یا عدم جوش خوردگی می گردد
  • عفونت باعث تاخیر جوش خوردن و حتی جوش نخوردن می شود
  • هرچه اختلال و آسیب عروقی بیشتر باشد، جوش خوردن شکستگی زانو و اطراف آن بیشتر به تاخیر می افتد
  • در شکستگی های داخل مفصلی به علت وجود مایع سینوویال که باعث لیز کردن هماتوم می گردد، تاخیر در جوش خوردگی نیز وجود دارد
  • اگر شکستگی های اطراف زانو درنتیجه وجود تومور ایجاد شده باشد (شکستگی پاتولوژیک)، ممکن است جوش خوردن استخوان به تاخیر افتاده یا اصلا جوش نخورد
  • کورتیکواستروییدها ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ژلوفن ، دیکلوفناک عاملی در تاخیر جوش خوردگی هستند
  • تغذیه مناسب (استفاده مواد غذایی دارای پروتئین (گوشت و تخم مرغ و ..) ، قرص کلسیم سیترات ، مکمل های منیزیم ، روی و ویتامین های لازم مانند ویتامینD ،K  و C) سبب جوش خوردگی استخوان می گردند
کلسیم-سیترات
کلسیم-سیترات

 

 

ویتامین D
ویتامین D
آمپول ویتامین D
آمپول ویتامین D

 

  • مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکی باعث تاخیر در جوش خوردگی می شود
  • استفاده از داروهای کمک کننده استخوانسازی ( مانند داروی تریپاراتید که با نام های تجاری سینوپار و فورتئو در بازار ایران موجود هستند ) که باعث تسریع جوش خوردن استخوان در بیماران دچار شکستگی می شوند.
سینوپار
سینوپار

 

در مواردی که روند جوش خوردن استخوان فرد طبیعی نیست و یا بهبودی صورت نگرفته و بیمار احساس درد مداوم در ناحیه شکستگی دارد، نیاز است که پس از مشورت با پزشک و تشخیص علت جوش نخوردن استخوان روش درمانی مناسب برای جوش خوردن شکستگی زانو و اطراف آن را انتخاب کند.

 

خلاصه :

عمل جراحی مناسب و تثبیت استخوانی مناسب و کسب هرچه سریع تر دامنه حرکت و وزن گذاری نسبی ، همراه با تغذیه مناسب و عدم مصرف الکل و دخانتیات و داروهای مناسب باعث تسریع جوش خوردگی های اطراف زانو می گردد.

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا