آناتومی زانوپارگی منیسک

پارگی دسته سطلی منیسک زانو

پارگی دسته سطلی منیسک زانو – Bucket Handle Meniscus Tears

درباره‌ی پارگی دسته سطلی منیسک زانو چیزی می‌دانید؟ آسیب های منیسک و پارگی منیسک از شایعترین آسیب های زانو بوده و در ورزشکاران و بخصوص آنهایی که ورزش های پر برخورد (high impact) مثل فوتبال را انجام می دهند بیشتر است. منیسک یک دیسک C شکل از جنس غضروف رشته ای (فیبروکارتیلاژ) است که نقش ضربه گیری را در زانوبه عهده دارد. هر زانو دو منیسک دارد که یکی در لبه ی خارجی و دیگری در لبه داخلی زانو قرار دارد. منیسک ها به توزیع وزن استخوان ران روی استخوان تیبیا کمک می کنند و همچنین به همراه رباط ها پایدار نگه داشتن مفصل زانو نقش دارند.

منیسک های زانو

پارگی دسته سطلی – bucket handle منیسک به حالتی گفته می شود که منیسک به صورت طولی پاره شود. معمولا پارگی از قسمت خلفی منیسک شروع شده و به قسمت های قدامی گسترش می یابد.

این منیسک که حالا بر اثر پارگی به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم شده می تواند تحت فشار کندیل استخوان فمور (ران) قرار گرفته و دو قسمت داخلی و خارجی آن از هم باز شود و قسمت داخلی آن به سمت داخل مفصل زانو کشیده شود. به این وضعیت باز شده منیسک پارگی دسته سطلی Bucket handle tear می گویند.

پارگی دسته سطلی زانو معمولا در بیمارانی که به دنبال آسیب هایی مانند پارگی رباط صلیبی قدامی دچار ناپایداری زانو شده اند رخ می دهد.

پارگی دسته سطلی منیسک
پارگی دسته سطلی منیسک – در تصویر مشاهده می کنید که قسمت پاره شده منیسک به سمت داخل کشیده شده و در محل نامناسبی قرار گرفته

علت انتخاب نام دسته سطلی یا Bucket Handle برای این نوع از پارگی منیسک این است که قسمت پاره شده منیسک از قسمت خارجی جدا شده و به شکل دسته سطل در می آید.

علائم پارگی دسته سطلی منیسک زانو

علائم پارگی دسته سطلی منیسک زانو مشابه دیگر پارگی های منیسک می باشد با این تفاوت که در این نوع پارگی معمولا قفل شدن زانو اتفاق می افتد. قفل شدن زانو به حالتی گفته می شود که بیمار نتواند زانوی خود را از حالت خم شده کامل راست کند. این اختلال به این علت است که قسمت پاره شده منیسک (به شکل دسته سطل) در مفصل در جای نامناسبی قرار گرفته و از راست شدن کامل مفصل جلوگیری می کند.

به صورت کلی علائم پارگی دسته سطلی مفصل زانو عبارتند از:

1. قفل کردن زانو
  2. درد در زانو
  3. تورم زانو
  4. ناپایداری زانو

تشخیص پارگی دسته سطلی منسیک زانو

بعد از گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه زانو از روش تصویر برداری MRI استفاده می شود. به کمک MRI می توان نوع و محل پارگی را نیز مشخص نمود.

پارگی دسته سطلی منیسک
نمای MRI T2 از پارگی دسته سطلی منیسک
علامت Double PCL در MRI زانو نشان دهنده پارگی دسته سطلی – bucket handle منیسک می باشد

درباره‌ی پارگی مینسک زانو بیشتر بخوانید.

درمان پارگی دسته سطلی منیسک زانو

درمان پارگی منیسک معمولا به صورت جراحی آرتروسکوپی انجام می شود. جراحی آرتروسکوپی با ایجاد سوراخ های های کوچکی روی زانو و با وارد کردن دوربین آرتروسکوپی و ابزار جراحی از طریق این سوراخ ها انجام می شود. جراحی پارگی منیسک اورژانسی نیست اما بهتر است که هر چه زودتر انجام شود. دو روش جراحی برای درمان پارگی منیسک وجود دارد که عبارتند از:

• ترمیم منیسک: در این روش بخش پاره شده منیسک در محل مناسب خود به بخش دیگر دوخته می شود. از این روش در مواردی می توان استفاده نمود که بخش آسیب دیده منیسک از خونرسانی خوبی برخوردار باشد.
نمای آرتروسکوپی از پارگی دسته سطلی منیسک

نمای آرتروسکوپی ترمیم منیسک

ترمیم منیسک زانو
ترمیم منیسک

منیسککتومی: در این جراحی بخش پاره شده تا حدی برداشته می شود که احتمال پارگی دوباره منیسک به حداقل برسد و همچنین تا جای ممکن تلاش می شود بخش سالم منیسک حفظ شود تا قابلیت جذب نیروی منیسک باقی بماند. بخشهای پاره شده و ناپایدار منیسک جدا و خارج می شود. همچنین لبه های ناهموار منیسک که ممکن است باعث درد در زانوی بیمار و یا پارگی مجدد منیسک شوند، صاف می شوند.

پارگی منیسک زانو
جراحی منیسککتومی به کمک آرتروسکوپی